شهردار تهران: اگر باران نمی‌آمد، باید شهر را تخلیه می‌کردیم

0

شهردار تهران گفته است اگر دیشب در تهران باران نمی‌آمد، باید شهر را «تخلیه» می‌کردیم.

به گزارش ایرنا،‌ پیروز حناچی روز سه‌شنبه ۲۶ آذر در جلسه اتاق بازرگانی تهران با اشاره به آلودگی کم سابقه هوای تهران گفت دوشنبه شب «ذرات معلق» در هوای تهران به بالای ۲۰۰ رسیده بود و این یعنی «عبور از مرز هشدار و وضعیت خطرناک».

او با اشاره به مشکلات حمل و نقل در تهران گفت افزایش قیمت بنزین باعث «بحران در حمل و نقل عمومی» شده و «۱۲ درصد به حجم استفاده از مترو اضافه شده است».

در حالی که در ویدئوی سخنان شهردار تهران او از کلمه «تخلیه» استفاده کرده است، روابط عمومی شهرداری در توییتی مدعی شده است که شهردار تهران از کلمه «تعطیل» استفاده کرد.
سخنان شهردار تهران در مورد باران اتفاقی دیشب پس از آن اظهار می‌شود که عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست پیش از این در واکنش به وضعیت آلودگی هوا در کلان‌شهرهای ایران گفته بود: «باید دعا کنیم باد بیاید تا آلودگی‌ها را جابجا کند».

در همین حال،‌ محسن هاشمی، رئيس شورای اسلامی شهر در جلسه روز سه‌شنبه این شورا با انتقاد از مسئولان شهری تهران گفت مسائلی مانند «آلودگی هوا»، «بوی نامطبوع» و «ازدحام مسافران در مترو» برای مسئولان «تکراری شده است».

او گفت که وضعیت هوای تهران «افتضاح» است و افزود که در هیچ موردی «شاهد ابتکار عمل و تحرک خاصی از سوی مسئولان شهری نبودیم.»

در همین حال، امروز سه‌شنبه هم دانشگاه‌های تهران به علت آلودگی هوا تعطیل هستند. آلودگی هوا روز دوشنبه نیز باعث تعطیلی مدارس استان تهران شده بود.

شهربانو امانی، عضو شورای شهر تهران، روز ۱۷ آذر اعلام کرد که روزانه ۱۵ نفر به دلیل آلودگی هوا در پایتخت می‌میرند.
او مشکل آلودگی هوا را مربوط به سوء‌مدیریت دانست و گفت: «این سوء‌مدیریت تنها به اشتباهات محدود نمی‌شود، عده‌ای پا را فراتر گذاشته و خواسته یا ناخواسته به حقوق شهروندان دست‌اندازی کرده‌اند».

علاوه بر تهران در شهرهای تبریز، بوشهر و قم نیز آلودگی هوا سبب تعطیلی برخی مقاطع تحصیلی شده است.

ادامه تمرکز جمعیت در تهران

شهردار تهران روز سه‌شنبه در ادامه گفت بر اساس رتبه‌‌دهی یک موسسه بین‌المللی تهران « در حوزه ایمنی و امنیت، رتبه ایران ۱۳۱، آزادی‌های شخصی ۱۶۳، حکمروایی ۱۳۸، سرمایه اجتماعی ۱۲۹، محیط سرمایه‌گذاری ۱۲۶، شرایط سرمایه‌گذاری ۱۲۹، دسترسی به بازار ۱۱۰، شرایط زندگی ۷۳، اوضاع سلامت ۸۸، تحصیلات ۷۷ و محیط طبیعی ۱۵۲ بوده است».
پیروز حناچی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ناآرامی‌های اخیر در ایران گفت تهران رشد جمعیت بسیار بالایی تجربه می‌کند و «شهریار نیز که یکی از پایه‌های ناآرامی‌های اخیر بود، رشد ۱۷ درصدی جمعیت را تجربه می‌کند».

در جریان اعتراض‌های اخیر به گران‌شدن بنزین، ۱۰۰ نقطه شهر تهران نیز دستخوش اعتراض شد.

به گفته عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور شهرهای غرب تهران از جمله ملارد، شهریار، بهارستان و شهر قدس از جمله نقاطی بودند که اعتراضات در آنها گسترده بوده است.
این اعتراض‌های گسترده منجر به سرکوب و کشته‌شدن معترضان در برخی نقاط به‌ویژه شهرهای شهریار و ملارد شد. تعداد دقیق کشته‌ها هنوز مشخص نیست.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنانش خواستار توجه به تمرکز جمعیت در تهران شد و گفت: «تهران ۲۵ درصد تولید ناخالص ملی و ۳۰ درصد گردش اقتصادی را به خود اختصاص داده ولی دو درصد مساحت کل کشور را در برمی‌گیرد، پس تمرکز شدیدی در محدوده این شهر داریم».

شهردار تهران گفت هنوز نمی‌تواند درباره بوی بد منتشرشده در شهر تهران نظر قطعی بدهد.

Original Source

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *