مدیر عامل بوئینگ اخراج شد

0


هیات مدیره بوئینگ، بزرگترین شرکت هواپیماسازی جهان دوشنبه دوم دی‌ماه تصمیم به اخراج دنیس مولنبرگ، مدیرعامل این غول هواپیمایی گرفت.

قرار است دیوید کالهون رئیس هیئت مدیره شرکت از ۱۳ ژانویه جانشین آقای مولنبرگ شود.

اخراج آقای مولنبرگ در راستای اعتمادسازی دوباره بوئینگ بعد از سقوط دو هواپیمای مدل «مکس ۷۳۷» متعلق به اندونزی و اتیوپی انجام شده است. این حوادث که در سال گذشته اتفاق افتاد، منجر به کشته شدن ۳۴۶ نفر شد.

هفته گذشته بوئینگ اعلام کرد تولید مدل مکس ۷۳۷ که زمانی پرفروش‌ترین هواپیمای این شرکت بود، کلا متوقف شده است.

هواپیماهای مدل مکس ۷۳۷ از ماه مارس، فروردین امسال، به خاطر مسائل ایمنی کلا در سطح جهان زمین‌گیر شده و مجوزی برای پرواز ندارند.

بوئینگ گفته بود تا پایان سال جاری میلادی تلاش کند نواقص هواپیماهایش را برطرف کند، اما اداره هوانوردی (هواپیمایی غیرنظامی) آمریکا اخیرا به بوئینگ اعلام کرد که بازه زمانی که برای تصحیح نقایص این مدل تعیین کرده واقع بینانه نیست.

در تحقیقات بازرسان و پژوهشگران در مورد سقوط مکس ۷۳۷ مشخص شد که اطلاعات اشتباه از سنسورهای هواپیما کنترل آن را از دست خلبان خارج کرده و هواپیما را به سمت زمین هدایت می‌کند، موضوعی که باعث سقوط مدلهای مکس ۷۳۷ شده است.

در پی این حوادث، ارزش سهام بوئینگ در بازارهای بورس تاکنون ۲۰ درصد افت کرده بود، اما با تصمیم اخراج مدیر عامل این شرکت، ارزش سهام بوئینگ دوباره ۴ درصد بالا رفت.

با این‌حال مجلس نمایندگان آمریکا هنوز پرونده تحقیق از بوئینگ را در دستور کار دارند و گزارش‌هایی منتشر شده که نشان می‌دهد مدیران این شرکت از نقص هواپیماها آگاه بوده‌اند، اما بخاطر سودجویی، تولید و فروش مکس ۷۳۷ را ادامه داده‌اند.

فروش کل هواپیماهای این شرکت در نیمه اول سال جاری میلادی، ۲۰۱۹، حدود ۳۷ درصد نسبت به دوره مشابه در سال گذشته کاهش یافته و سفارش جدید انواع هواپیماها از این شرکت نیز سه برابر افت داشته است.

از ابتدای سال جاری میلادی تا ماه گذشته نیز بوئینگ هیچ سفارش خرید جدید بوئینگ ۷۳۷ مکس دریافت نکرده بود، اما حدود یک ماه پیش، بوئینگ اعلام کرد که در نمایشگاه دبی، سفارش فروش ۶۰ هواپیمای مکس ۷۳۷ را از سه شرکت هواپیمایی مختلف دریافت کرده است.

بوئینگ امیدوار است با رفع نواقص این هواپیما، تولید و فروش آن را ادامه دهد، خصوصا اینکه هم اکنون تولید ۴۰۰ هواپیمای مدل مکس ۷۳۷ به مراحل پایانی رسیده، اما تحویل آنها منوط به رفع نواقص هواپیما است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *