وزیر خارجه آمریکا خواهان آزادی فوری اعضای خانواده پویا بختیاری شد

0

یک روز بعد از بازداشت جمله منوچهر بختیاری و ناهید شیرپیشه پدر و مادر پویا بختیاری و چند تن دیگر از اعضای خانواده بختیاری، وزیر خارجه آمریکا در پیامی خواهان آزادی فوری خانواده این جوان کشته‌شده در اعتراضات سراسری شد.

اعضای خانواده پویا بختیاری پس از آنکه آن بازداشت شدند که با وجود تهدید ماموران امنیتی، تاکید کردند که مراسم چهلم فرزندانشان را برگزار خواهند کرد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا عصر سه‌شنبه سوم دی ماه، در یک پیام توییتری با محکوم کردن بازداشت خانواده پویا بخیاری، خواهان آزادی فوری آنها شد. او در پیام خود نوشت: «اکنون زمانی است که جامعه جهانی به طور یکپارچه در کنار مردم ایران بایستد و رژیم آن را پاسخگو کند.»

بهمن صادقی‌نور، پسردایی پویا بختیاری، جوان کشته‌شده در اعتراض‌های آبان‌ماه، اعلام کرد که ماموران امنیتی جمهوری اسلامی شامگاه دوشنبه هم‌زمان با حضور جمعی از وکلا و مردم در منزل خانواده پویا برای هم‌دردی، دست به بازداشت گسترده مهمانان و اعضای خانواده زده‌اند.

پسردایی پویا، روز سه‌شنبه سوم دی‌ماه در گفت‌وگو با ایران اینترنشنال گفت: «طی هجوم ماموران وزارت اطلاعات به منزل خانواده پویا بختیاری و انجام بازداشت گسترده، والدین و تعدادی از بستگان این خانواده از جمله پسر عموی ۱۱ ساله او و پدربزرگ و مادر بزرگش نیز دستگیر شده‌اند.»

به گفته صادقی‌نور،‌ خواهر، شوهر خواهر، و دایی پویا بختیاری نیز از جمله بازداشت‌شدگان شامگاه دوشنبه بوده‌اند. پسردایی پویا بختیاری از احتمال بازداشت برادر پویا نیز خبر داده است.

منوچهر بختیاری و ناهید شیرپیشه بعد از آنکه اعلام کردند مراسم چهلم فرزندشان را برگزار خواهند کرد، تحت فشارها دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی قرار گرفته بودند. پدر و مادر پویا بختیاری دو روز قبل از بازداشت، از احضار سه ساعته خود به وزارت اطلاعات خبر داده بودند و منوچهر بختیاری گفت تاکید ماموران وزارت اطلاعات مبنی بر لغو مراسم چهلم فرزندش را رد کرده و در پاسخ گفته که این مراسم را برگزار خواهد کرد.

پس از آن بود که خبرگزاری مهر، شامگاه دوشنبه دوم دی ماه از بازداشت اعضای خانواده پویا بختیاری، از کشته‌شدگان اعتراضات سراسری، خبر داد.

این خبرگزاری وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی، شامگاه دوشنبه دوم دی ماه از قول یک «منبع آگاه» نوشت: «خانواده پویا بختیاری، علیرغم دعوت و صحبت با ایشان، در روند پروژه ضدانقلابی ورشکستگان فراری قرار گرفتند و با حکم قضایی» بازداشت شدند.

این «مقام آگاه» امنیتی، که اسم و سمت وی اعلام نشد، بازداشت اعضای خانواده پویا بختیاری را اقدامی «در راستای صیانت از نظم و امنیت مردم خسارت دیده و نیز به منظور جلوگیری از تداوم پروژه کشته‌سازی و تکرار اقدامات مسلحانه علیه مردم» عنوان کرد و گفت: «از سایر خانواده‌هایی که بر نقشه شوم دشمنان اطلاع یافته و هوشیارانه دست رد بر سینه آنها زدند، تقدیر و تشکر می‌کنیم.»

این درحالی است که منابع مطلع خبر دادند که همزمان با بازداشت خانواده پویا بختیاری، در نخستین ساعات بامداد سه‌شنبه، نیروهای سازمان اطلاعات سپاه پاسداران مریم کریم‌بیگی، خواهر مصطفی کریم‌بیگی از کشته‌شدگان اعتراضات سال،۸۸ را در ساعت ۲ بامداد سه‌شنبه سوم دی ماه در بیرون از منزل‌شان برای ساعاتی بازداشت کرده و گوشی، پلاک ماشین و مدارک شخصی وی را توقیف کردند.

علاوه بر این سایت مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هرانا، نیز خبر داد که نیروهای امنیتی در نخستین ساعات بامداد سه‌شنبه سوم دی ماه، علاوه بر بازداشت منوچهر بختیاری و ناهید شیرپیشه، پدر و مادر پویا بختیاری، تعدادی از مراجعه کنندگان به منزل این خانواده را نیز برای ساعاتی بازداشت کردند.

نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی در تمام ادوار به ویژه در جریان اعتراضات سال ۸۸، اعتراضات سال ۹۶ و همچنین اعتراضات سراسری آبان ۹۸ اجازه برگزاری مراسم عمومی و گسترده برای معترضان کشته شده را نداده‌اند.

این دستگاه‌های امنیتی در پیامد کشتار معترضان در جریان اعتراضات مختلف، خانواده‌های کشته‌شدگان را برای جلوگیری از برگزاری مراسم و دادخواهی، تحت فشار قرار داده و در صورت اصرار خانواده‌ها علیه آنها پرونده تشکیل نیز پرونده تشکیل داده و اعضای خانواده کشته‌شدگان را نیز به زندان محکوم می‌کنند.

شهنار اکملی، مادر مصطفی کریم‌بیگی، از کشته‌شدگان اعتراضات سال۸۸ از جمله مادران دادخواهی است که در جریان دادخواهی کشته شدن فرزندش، بازداشت، و سال گذشته نیز از سوی دادگاه انقلاب تهران به زندان و محرومیت از قعالیت در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی محکوم شد و اکنون در آستانه اجرای حکم زندان قرار دارد.

Original Source

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *