بازداشت برخی از مردم به خاطر تلاش برای شرکت در مراسم چهلم کشته‌شدگان اعتراضات آبان

0

همزمان با چهلم جان‌باختگان اعتراضات مردمی در ایران، گزارش‌ها و تصاویر منتشر در شبکه‌های اجتماعی حاکی از بازداشت برخی از معترضین در بهشت سکینه کرج و در مراسم چهلم پویا بختیاری یکی از جان باختگان این حوادث است.

یک منبع آگاه به صدای آمریکا گفت دست‌کم ده نفر در گورستان شهر کرج بازداشت شده‌اند. صدای آمریکا هنوز نمی‌تواند به طور مستقل تعداد بازداشت شدگان در کرج و دیگر شهرها را تائید کند.

براساس ویدئوهای منتشر شده در روز پنجم دی ماه، ماموران امنیتی حضوری پر رنگی در بهشت سکینه کرج، جایی که کشته شدگان اعتراضات در این شهر به خاک سپرده شدند داشته‌اند؛ حضوری که با درگیری ماموران با مردم و بازداشت تعدادی از آنها همراه بوده است.

همچنین در فیلم‌های ارسالی به صدای آمریکا، روز پنجشنبه فضا در برخی از شهرهایی که در اعتراضات ماه گذشته کشته‌هایی داشتند، کاملا امنیتی بود.

در حال حاضر آمار دقیقی از تعداد بازداشت شدگان در مراسم چهلم جان‌باختگان در دست نیست.

چهلمین روز کشته شدن معترضان در ایران در حالی برگزار شد که مقامات جمهوری اسلامی اجازه برگزاری مراسم چهلم را به خانواده جانباختگان نداده‌ بودند و برخی از آنها نیز مانند اعضای خانواده پویا بختیاری که فراخوان سراسری برای حضور مردم در چهلم او را داده بودند بازداشت شدند، در میان بازداشت‌شدگان یک کودک ۱۱ ساله هم حضور داشته است.

جمهوری اسلامی خانواده این جوان کشته شده را چند روز پیش بازداشت کرد و پس از آن بود که مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در پیامی، دستگیری پدر و مادر پویا بختیاری را به شدت محکوم کرد و خواستار آزادی فوری آن‌ها شد.

مراسم یادبود کشته‌شدگان در ایران در شرایطی است که جمهوری اسلامی هنوز از انتشار آمار دقیق کشته‌شدگان و بازداشت‌شدگان این اعتراضات سر باز می‌زند.

این در حالی است که خبرگزاری رویترز در گزارشی آمار کشته شدگان در اعتراضات ایران را ۱۵۰۰ نفر اعلام کرده و به نقل از سه منبع نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی نوشت که خامنه‌ای به مقامات دولتی و امنیتی دستور داده بود برای متوقف کردن اعتراضات «هر کاری لازم است» انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *