پمپئو: حمله به سفارت کار تروریست‌های نیابتی ایران بود؛ آنها را با معترضان عراقی اشتباه نگیرید

0

وزیر خارجه ایالات متحده با انتشار عکس‌هایی از رهبران شبه نظامیان شیعه در عراق و نیروهای نیابتی رژیم ایران٬ تاکید کرد که این تروریست‌ها با معترضان عراقی نباید اشتباه گرفته شوند.

آقای پمپئو نوشت: حمله امروز توسط تروریست‌ها ابو مهدی المهندس، قیس خزعلی سازماندهی شد و از حمایت هادی عامری و فالح الفیاض٬ نیروهای نیابتی ایران٬ برخوردار بود. همگی در عکس‌های مقابل سفارت ما مشخص هستند.

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: حمله به سفارت آمریکا را با تلاش‌های مشروع معترضان عراقی که از ماه اکتبر در خیابان‌ها حضور دارند و به نفع مردم عراق برای پایان دادن به فساد صادر شده توسط رژیم ایران تلاش می‌کنند٬ اشتباه گرفته نشود.

ساعتی پیش از این نیز رئیس جمهوری ایالات متحده خطاب به رژیم ایران گفت که بابت کشته ها یا خسارات وارده به هر یک از ساختمان های ما به پاسخگویی واداشته خواهد شد و بهای سنگینی خواهد پرداخت.

پرزیدنت ترامپ تاکید کرد: این، هشدار نیست؛ تهدید است.

او همچنین در پیامی اعلام کرد: سفارت آمریکا در عراق در امان است و ساعت‌هاست که امن بوده. بسیاری از سربازان پرقدرت ما، همراه با مرگبارترین تجهیزات نظامی دنیا، بلافاصله به محل اعزام شدند. از رئیس جمهوری و نخست وزیر عراق بابت پاسخ سریعشان به درخواست ما برای حفظ امنیت، سپاسگزارم.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا پیشتر در پیامی گفته بود ما قدرتمندانه به کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی در عراق پاسخ داده و خواهیم داد و به حکومت ایران هشدار داد مسئول هرگونه حمله به سفارت آمریکا در عراق خواهد بود.

پرزیدنت ترامپ روز سه‌شنبه ۱۰ دی ماه نوشت: «ایران یک پیمانکار آمریکایی را کشت و خیلی‌ها را هم زخمی کرد. ما قویا پاسخ دادیم و همیشه این کار را خواهیم کرد.»

رئیس جمهوری آمریکا افزود: «حالا ایران مشغول سازماندهی برای حمله به سفارت ایالات متحده در عراق است. آن‌ها به طور کامل مسئول خواهند بود. علاوه بر آن، ما از عراق انتظار داریم از نیروهایش برای حمایت از سفارت استفاده کند و این اخطار را داده‌ایم.»

حمله به سفارت آمریکا در بغداد از سوی هواداران شبه نظامیان عراقی مورد حمایت ایران پس از حمله دفاعی آمریکا به مواضع گروه «کتائب حزب الله» گروه شبه نظامی مورد حمایت ایران در روز یکشنبه صورت گرفته است. آمریکا در واکنش به حملات به نیروهای ائتلاف و کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی، روز یکشنبه به پنج موضع گروه‌های مورد حمایت ایران در سوریه و عراق حمله کرد.

آسوشیتدپرس گزارش داده است که این مهاجمان، برای ورود به ساختمان سفارت آمریکا تلاش کردند و پس از طی مسافتی کوتاه، در حالی که ۲۰۰ متر با ساختمان اصلی فاصله داشتند، متوقف شدند.

در میان مهاجمان و معترضان مقابل سفارت آمریکا، هادی عامری، رئیس سپاه بدر و متحد حکومت ایران دیده شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *