مایکل وایت از ایران خارج شد؛ قدردانی ترامپ از سوئیس

0

مایکل وایت، شهروند آمریکایی که بیش از دو سال پیش در ایران بازداشت شد، روز پنجشنبه ۱۵ خرداد با یک هواپیمای سوئیسی ایران را ترک کرد؛ دونالد ترامپ از تلاش‌های سوئیس قدردانی کرده و همزمان گزارش‌هایی درباره آزادی یک شهروند ایرانی در آمریکا منتشر شده است.

خبر خروج مایکل وایت از ایران عصر پنجشنبه منتشر شد و رئیس جمهوری آمریکا بلافاصله این خبر را در توئیترش تایید کرد.

دونالد ترامپ در پیامی نوشت: «خوشحالم اعلام کنم مایکل وایت، تفنگدار قدیمی که توسط ایران برای ۶۸۳ روز بازداشت بود، در هواپیمایی سوئیسی همین الان از آسمان ایران خارج شد».

آقای ترامپ در توئیتی دیگر با تأکید بر اینکه «هرگز کار برای تأمین آزادی تمامی آمریکایی‌های گروگان گرفته شده در دیگر کشورها را متوقف نخواهم کرد»، از «همکاری بزرگ» سوئیس در این زمینه سپاسگزاری کرد.

مایکل وایت، تفنگدار نیروی دریایی آمریکا، دو سال پیش که برای دیدار با دوست دخترش به ایران رفته بود بازداشت شد و دستگاه قضایی جمهوری اسلامی بعدا وی را به خاطر «توهین به رهبر» و همچنین «انتشار عکسی خصوصی» به ۱۰ سال زندان محکوم کرد.

بیشتر در این باره:مایکل وایت، شهروند آمریکایی زندانی در ایران، روانه کشورش شد

تصویری از مایکل وایت همراه مادر خود

او در این مدت در زندان وکیل‌آباد مشهد زندانی بود اما پس از بروز علائم مشکوک به کرونا، حدود چهل روز پیش از زندان به مرخصی فرستاده شد و در سفارت سوئیس در تهران به سر می‌برد.

برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند یک هواپیمای نیروی هوایی سوئیس آقای وایت را از ایران خارج کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده است برایان هوک، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور ایران، به همراه یک پزشک به سوئیس رفته تا این شهروند آمریکایی را در راه بازگشت به وطن همراهی کند.

خروج مایکل وایت از ایران دو روز پس از خروج سیروس عسکری از آمریکا صورت می‌گیرد؛ با این حال سخنگویان وزارت خارجه‌های هر دو کشور موضوع تبادل زندانی در این مورد را رد کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *