رومینا اشرفی که بود و چرا به قتل رسید؟

0

رومینا اشرفی، متولد ۱۳۸۵ روز یکم خرداد ۱۳۹۹ با ضربه داس پدرش به قتل رسید.

او در روستای سفیدسنگان، بخش حویق در شهرستان تالش گیلان زندگی می‌کرد و به مدرسه پورحنیفه می‌رفت که تنها مدرسه روستا بود. هنگامی که پدرش او را در خواب کشت، ۱۳ سال داشت.

بر اساس روایت‌ها رضا اشرفی، پدر رومینا در همان روز قتل گفته بود که به دلایل “ناموسی” و چون دخترش با یک پسر فرار کرده، او را کشته است.

رومینا مثل بسیاری از هم سن و سالانش دوست داشت لباس‌های مختلف بپوشد، آرایش کند و عکس بگیرد.

به روایت مادرش، پدر درباره او سخت‌گیری می‌کرد. او “چند” خواستگار داشت اما پدرش گفته بود که برای ازدواج زود است و باید صبر کند.

دخترخاله‌اش می‌گوید رومینا برای این با خواستگارش فرار کرده بود که فکر می‌کرد: “او مرا دوست دارد و آزاد می‌گذارد.”

رومینا خودش تلفن نداشت و با تلفن مادر و گاهی پدر به مردی که دوست داشت پیغام می‌فرستاد.

به گفته خاله رومینا، پدرش او را “اذیت” می‌کرده و “اجازه نمی‌داده” مانند همسن و سالانش با دوستانش ارتباط داشته باشد، تلفن شخصی خودش را داشته باشد، هر لباسی می‌خواهد بپوشد یا مهمانی برود حتی مهمانی اقوام نزدیک.

شهروند که خبرنگارانش به روستای سفیدسنگان رفته‌اند به نقل از معلم رومینا می‌گوید که در مدرسه ماجرای دوستی رومینا و مردی به نام بهمن خاوری پیچیده بود و وقتی پدرش باخبر شد، او را در خانه کتک زد.

در آن منطقه دختران دیگری هم بوده‌اند که در چند سال گذشته “به دلیل سختگیری خانواده‌ها” به همراه خواستگار یا دوستشان فرار کرده‌اند.

رومینا در شب فرار از خانه، چند روز قبل از آنکه کشته شود، در نامه‌ای برای پدرش عکس طناب دار کشیده و نوشته بود “من می‌روم بابا. ‏مگر تو نمی‌خواستی من را بکشی. هر کسی پرسید بگو مرده.”

روزنامه شهروند نوشته که پزشک قانونی جسد رومینا اشرفی را معاینه کرده و در نتیجه آزمایش‌ها بهمن خاوری “از ماجرا بیرون آمده است”. ظاهرا اشاره پنهان به اینکه این دو رابطه جنسی نداشته‌اند.

بعد از فرار چه اتفاقی افتاد؟

روایت خاله رومینا از فرار این است که خواهرزاده‌اش یک روز در خانه بهمن خاوری در روستای شلقون مانده و سپس به خانه خواهر بهمن رفته است.

ظاهرا برای آنکه رومینا را راضی به بازگشت کنند، به او می‌گویند که پدرش با ازدواج آنان موافق است. خاله رومینا می‌گویند خانواده بهمن خاوری فیلمبردار و سفره عقد آماده کردند و “رومینا در لباس لیمویی سر سفره عقد نشست” که پدر او با پلیس از راه رسید.

در دادگاه و پاسگاه رومینا می‌خواهد که او را تحویل خانواده ندهند. بهمن خاوری از اتهام آدم‌ربایی تبرئه می‌شود و رومینا اشرفی به دست پدر سپرده می‌شود و ۲۴ ساعت بعد به قتل می‌رسد.

بهمن خاوری؛ مردی که رومینا با او گریخت‏

بهمن خاوری، دوست رومینا اشرفی متولد ۱۳۷۰ است. از زمان قتل رومینا او در چند ویدیو و مصاحبه درباره این اتفاق توضیح داد. و یک هفته بعد بازداشت شد.

رومینا چند روز قبل از قتل با بهمن خاوری فرار کرده و ظاهرا درخانه خواهر آقای خاوری پناه گرفته بود. اما بعد از بازگشت “اجباری” به خانه‌شان، توسط پدر کشته شد.

آقای خاوری می‌گوید رومینا را دوست داشته و می‌خواسته با او ازدواج کند اما چون مسلمان سنی است و خانواده رومینا شیعه بوده‌اند، پدرش با این ازدواج مخالفت کرده است. ادعایی که شوهر خاله رومینا تکذیب می‌کند.

بهمن خاوری به دلیل اختلاف سنی زیاد با رومینا مورد انتقاد شدید بود که چرا با یک نوجوان ۱۳ ساله رابطه داشته است. او پاسخ داده که “عاشقی سن و سال نمی‌شناسد” و به گفته او در منطقه آنان بسیاری از دختران در سن پایین ازدواج می‌کنند.

بهمن خاوری می‌گوید رومینا “فقط تلفنی” و به مدت دو سال از طریق تلفن با او ارتباط داشته است.

رضا اشرفی؛ پدر رومینا

رضا اشرفی که آمدن نامش در اعلامیه ترحیم رومینا اشرفی باعث خشم بسیاری شده بود، اکنون در زندان لاکان رشت در حبس است.

او روز قتل بازداشت شد.

خبرنگار رکنا که به تالش سفر کرده سن آقای اشرفی را ۳۷ سال گزارش کرده است هرچند بعضی منابع دیگر می‌گویند او ۴۲ سال دارد.

بعد از بازداشت، مصاحبه‌ای از آقای خاوری منتشر نشده است. پلیس انگیزه او را “ناموسی” اعلام کرده است.

اقوام رومینا اشرفی که چند دقیقه بعد از قتل رومینا به خانه او رسیده بودند، می‌گویند آقای اشرفی داس خونی و بخشی از موهای رومینا را بالا گرفته و گفته “غیرت من را ببینید که بچه خودم را کشته‌ام.”

باجناق آقای اشرفی می‌گوید او زود عصبانی و “تحریک” می‌شد

رعنا دشتی؛ مادر رومینا

رعنا دشتی، مادر رومینا آرایشگر روستا بود. به گزارش روزنامه شهروند بعد از مخالفت پدر رومینا با کار او در بیرون خانه، او در خانه به حرفه‌اش ادامه داد.

رعنا دشتی دو فرزند داشت که حالا فقط یک پسر خردسال برایش مانده است. هنگام قتل رومینا، برادرش هم کنار او خواب بوده است.

می‌گوید هنگام قتل در حمام مشغول شستن لباس‌ها بوده و رضا در را بر او بسته که نتواند بیرون بیاید.

او در چند مصاحبه خواهان قصاص همسرش شده و گفته دیگر نمی‌خواهد شوهرش به روستا بازگردد. خانم دشتی گفته بعد از ۱۵ سال زندگی مشترک از رضا اشرفی جدا خواهد شد چون هم دخترش را از او گرفته هم نگران جان پسرش است.

از خانم دشتی نقل شده که حتی اگر همسرش قصاص نشود، باید زندانی یا تبعید شود.

رعنا دشتی گفته که همسرش رومینا را دوست داشته اما “خشن” بوده و “سختگیری” زیادی می‌کرده و اجازه نمی‌داده دخترش آزاد باشد.

ادعاهای متناقض؛ کدام واقعیت را می‌گویند؟

عموی رومینا به خبرگزاری‌ها گفته که بهمن خاوری با تهدید اینکه چند عکس از رومینا دارد و منتشر می‌کند، خواهرزاده او را به فرار “مجبور کرده” است. به ادعای او خواستگاری در کار نبوده و بهمن خاوری قصد ازدواج نداشته است. او می‌گوید اینکه عکس بهمن و رومینا “بدون روسری” در اینستاگرام منتشر شده و همه دیده بودند، احساس شرم می‌کرده است.

در مقابل بهمن خاوری و خانواده او می‌گویند رومینا از پدرش می‌ترسیده و با میل خود فرار کرده بوده و به خانواده آنها پناه برده بوده است. بهمن خاوری درباره عکس دوتایی آنها که باعث خشم پدررومینا شده، می‌گوید، رومینا خودش این عکس را در حساب اینستاگرام بهمن گذاشته تا خانواده و دیگران ببینند که “او با میل خودش رفته و آدم‌ربایی در کار نبوده است.”

رضا اشرفی، پدر رومینا باید در دادگاه درباره این ادعاها از خود دفاع کند. شهروند به نقل از خانواده مادری رومینا که اکنون دنبال قصاص هستند، می‌گوید آقای اشرفی قبل از قتل دخترش از یک وکیل مطلع شده که قتل دختر قصاص ندارد. هرچند بر اساس قانون مجازات اسلامی این موضوع صحیح است اما واکنش‌های شدید جامعه به این قتل و همین‌طور اظهارات مقام‌های قضایی و سیاسی این تصور را ایجاد کرده که شاید استثنائا در این قتل ناموسی، قاتل نتواند با مجازات سبک از دادگاه بیرون بیاید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *