Iranians wearing face masks walk at a market in the capital Tehran on June 3, 2020, amid the novel coronavirus pandemic crisis. - The spread of novel coronavirus has accelerated again this month in Iran which today officially confirmed over 3,000 new cases for a third consecutive day. (Photo by - / AFP)

وزارت بهداشت ایران  روز جمعه ۱۶ خرداد از شناسایی ۲۸۸۶ بیمار جدید مبتلا به ویروس جدید کرونا خبر داد و به این ترتیب مطابق آمار رسمی مجموع بیماران کووید۱۹ در ایران به ۱۶۷ هزار و ۱۵۶ نفر رسید.

 همچنین بنا بر این آمار در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۶۳ بیمار جان خود را از دست داده و مجموع جان‌باختگان این بیماری در ایران به ۸ هزار و ۱۳۴ نفر رسیده است.

سخنگوی وزارت بهداشت می‌گوید که وضعیت در استان خوزستان همچنان قرمز است و ۷ استان دیگر در وضعیت هشدار قرار دارند.

صحت آمار اعلام شده توسط جمهوری اسلامی همچون آمارهای چین و روسیه به شدت مورد تردید است و سازمان بهداشت جهانی و حتی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اعلام کرده‌اند که آمار واقعی ابتلا و مرگ چند بار آمار رسمی در ایران است.

بریتانیا، دومین کشوری شد که تعداد مرگ و میر ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در آنجا بالای ۴۰ هزار نفر می‌رود. روز جمعه، مقامات این کشور از ۳۵۷ مرگ دیگر خبر دادند که شمار کل قربانیان را به ۴۰ هزار و ۲۶۱ نفر می‌رساند. به این ترتیب، بریتانیا در شمار مرگ و میر ناشی از ابتلا به «کووید-۱۹»، پس از آمریکا در رتبه دوم جهان قرار می‌گیرد. در کل، ۲۸۳ هزار و ۳۱۱ نفر در بریتانیا به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

روسیه، ۸ هزار و ۷۲۶ مورد جدید ابتلا به «کووید-۱۹» را ثبت کرد و شمار کل مبتلایان در این کشور  به ۴۴۹ هزار و ۸۳۴ نفر رسید. مقامات روسیه می‌گویند‌۱۴۴ نفر نیز در شبانه‌روز گذشته در اثر ابتلا به ویروس کرونا جان باخته‌اند. این ویروس تا امروز در روسیه، ۵ هزار و ۵۲۸ نفر قربانی گرفته است. این در حالی است که آمار رسمی کشورهایی مانند روسیه، چین و ایران قابل راستی‌آزمایی توسط کارشناسان مستقل نیست و نمی‌تواند معتبر و نهایی تلقی شود

برزیل با ثبت ۱۴۷۳ مورد مرگ ناشی از ابتلا به «کووید-۱۹» در شبانه‌روز گذشته، از ایتالیا پیشی گرفت‌‌ و‌ حالا پس از آمریکا و بریتانیا، بیشترین قربانی ویروس کرونا در جهان را دارد. برزیل همچنین با داشتن حدود ۶۱۵ هزار مبتلا، پس از آمریکا بیشترین تعداد بیمار مبتلا به «کووید-۱۹» در دنیا را ثبت کرده است. 

همه‌گیری کرونا، برنامه‌های واکسیناسیون را مختل کرده و میلیونها کودک را با خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قابل پیشگیری روبرو کرده است. کارشناسان هشدار داده‌اند که واکسیناسیون در دست‌کم ۶۸ کشور با مشکل روبرو شده است. سازمان بهداشت جهانی به کشورها توصیه کرده بود تا برای مهار ویروس کرونا این برنامه‌ها را موقتا متوقف کنند اما حالا تأثیر درازمدت عدم واکسیناسیون یکی از نگرانی‌های‌ این سازمان شده است.

پژوهشگران دانمارکی، رباتی طراحی کرده‌اند که می‌تواند از افراد مشکوک به کرونا نمونه بزاق دهان بگیرد تا اعضای کادر درمانی از ویروس محافظت شوند. محققان امیدوارند این ربات هرچه سریعتر اعزام شود و باری از دوش‌ اعضای کادر درمانی بردارد. ویدئوی منتشر شده از این ربات پروسه نمونه‌برداری را به نمایش گذاشته است. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *