فرمانده سنتکام: ‌‌‌ ‌‌ایران بزرگترین تهدید برای امنیت خاورمیانه است

0

ژنرال مکنزی، رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، ایران را بزرگ‌ترین تهدید برای امنیت و ثبات خاورمیانه خواند. او با اشاره به گروه‌های نیابتی مورد حمایت ایران و حمله به نفت‌کش‌ها، هدف جمهوری اسلامی را تسلط بر خاورمیانه خواند.

ژنرال کنت مکنزی چهارشنبه ۲۱ خرداد (۱۰ ژوئن) در گفت‌وگو با اندیشکده خاورمیانه در واشنگتن گفت: «ایران با گروه‌های نیابتی و توسل به خشونت، سایر کشورها را به پیروی از سیاست‌های خود مجبور می‌کند.»

این ژنرال نیروی دریایی آمریکا که رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا “سنتکام” است، با اشاره به فعالیت‌های برون‌مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گفت ایرانی‌ها از عملیات آمریکا برای کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس غافلگیر شدند و در محاسبات خود در مورد خطوط قرمز آمریکا بازنگری کردند. او تأکید کرد: «آنها دیدند که عزم ما در عمل راسخ است.» 

این عملیات همزمان با ناآرامی‌های بغداد و تجمع گروهی از معترضان مقابل سفارت آمریکا صورت گرفت. شماری از معترضان که پرچم و نشان گروه‌های شیعه مورد حمایت ایران را همراه داشتند، تهدید کرده بودند سفارت آمریکا در بغداد را تصرف می‌کنند. ایران پس از عملیات آمریکا و کشته شدن فرمانده سپاه قدس به دو پایگاه نیروهای آمریکایی در خاک عراق حمله کرد اما پیش از این حمله دولت عراق را از انجام آن مطلع کرد. نیروهای آمریکایی پیش از موشک‌پراکنی ایران پایگاه‌های الاسد و اربیل را ترک کرده بودند.

ژنرال مکنزی با اشاره به حمایت جمهوری اسلامی از تروریسم و گروه‌های تروریستی گفت این کشور حامی حکومت بشار اسد است، برای حوثی‌ها در یمن سلاح‌های پیشرفته می فرستد، هدایت حملات به نفتکش‌های بین‌المللی در تنگه هرمز را به عهده دارد و به تاسیسات نفتی عربستان سعودی و نیروهای آمریکایی در عراق حمله می‌کند.

فرمانده سنتکام تاکید کرد هدف جمهوری اسلامی تسلط بر منطقه خاورمیانه است و در جهت تضعیف امنیت منطقه و بی‌ثباتی به طورفعال عمل می‌کند. او هدف سیاست “فشار حداکثری” آمریکا بر ایران را تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی برای توقف جاه‌طلبی هسته‌ای، برنامه موشکی این کشور، حمایت از تروریسم و اقدام علیه همسایگان خواند.

فرمانده سنتکام همچنین با اشاره به حضور چین و روسیه در خاورمیانه گفت این دو کشور تلاش می‌کنند با اهرم‌های اقتصادی خود نفوذ خود را به نمایش گذارند. ژنرال مک‌کنزی افزود روسیه از اسد حمایت می‌کند و او را متحد ارزشمندی در منطقه می‌بیند.

فرمانده سنتکام گفت پاسخ آمریکا به این شرایط باید رابطه نزدیک‌تر با دولت‌های منطقه باشد و به آنها کمک کند نیروهای امنیتی خود را تقویت کنند و تسلیحات مورد نیاز خود را از آمریکا بخرند.

 کنزی خاطرنشان کرد که ایالات متحده نسبت به گذشته وابستگی کمتری به نفت خاورمیانه دارد، اما می خواهد آزادی مسیرهای دریایی منطقه را برای متحدانش تضمین کند. او به طور مشخص به اهمیت امنیت مسیرکشتیرانی دریای سرخ، تنگه هرمز و تنگه باب المندب اشاره کرد.

ایران بارها تهدید کرده است که اگر نتواند به دلیل تحریم‌های آمریکا نفت خود را بفروشد، هیچ کشوری در منطقه نخواهد توانست نفت صادر کند. ایران مدعی است که می‌تواند تنگه هرمز، شاهرگ دریایی بازار نفت را مسدود کند. حمله به چند نفت‌‌کش در این منطقه موجب تقویت حضور نظامی کشورهای خارجی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *