بازگشت لالیگا؛ آنچه باید از لیگ فوتبال اسپانیا بدانیم

0

لالیگا از امروز (پنجشنبه، ۱۱ ژوئن) دوباره آغاز می‌شود. در دسته نخست لیگ فوتبال اسپانیا که به دلیل شیوع کرونا متوقف شده حالا رقابت نزدیکی برای قهرمانی، کسب سهمیه لیگ قهرمانان فوتبال اروپا و جدال برای فرار از سقوط وجود دارد.

اسپانیا پس از آلمان دومین لیگ معتبر فوتبال اروپا است که رقابت‌هایش را آغاز می‌کند و گرچه مسابقات پشت درهای بسته انجام می‌شود، اما از همین حالا هم می‌توان هیجان و لذتی که لالیگا به هواداران فوتبال می‌دهد، را حس کرد.

بازگشت سوارز توانی مضاعف به بارسلونا می‌بخشد؟

رقابت برای قهرمانی این فصل لالیگا بسیار نزدیک است و بارسلونا در حالی صدر جدول را در اختیار دارد که فاصله‌اش با رئال مادرید تنها دو امتیاز است.

با این حال هیچ‌یک از این دو تیم اقتدار لازم برای قهرمانی را در این فصل نشان نداده‌اند. بارسلونا به طور مشخص در بازی‌های خارج از خانه مشکل دارد و بیرون از ورزشگاه نوکمپ در رقابت‌های این فصل ۱۱ امتیاز از دست داده است. مشکلات مالی هم باری اضافه روی شانه‌های کیکه ستین، سرمربی بارسا قرار داده است، او ژانویه گفت که نمی‌تواند بازیکن جدیدی بخرد و باید کارش را با تیمی که فقط ۱۸ بازیکن بزرگسال حرفه‌ای (غیر از عثمان دمبله که حالا به دلیل مصدومیت شرایط بازی ندارد) دارد، ادامه دهد.

دست ستین به خصوص در خط دفاع خالی است: کلمنت لنگله محروم است و ساموئل اومتیتی از مصدومیتی طولانی بازمی‌گردد. این طور که به نظر می‌رسد جرارد پیکه تنها مدافع مرکزی آماده ستین در مسابقه خارج از خانه روز شنبه مقابل رئال مایورکا است. در کنار او احتمالا رونالد آرائوخو، مدافع جوان اوروگوئه‌ای قرار می‌گیرد که در بازی قبلی، تنها ۱۴ دقیقه پس از نخستین حضورش در تیم اصلی اخراج شد.

نقطه قوت بارسلونا طبیعتا در دیگر سوی تیم است؛ لیونل مسی بار دیگر آقای گل لالیگا (۱۹ گل در ۲۲ بازی) است و خبر خوشحال‌کننده دیگر بازگشت لوئیس سوارز است. بازیکنی که به دلیل مصدومیت زانو تمام فصل را از دست داده بود اما وقفه کرونا، فرصتی دوباره به او داد.

اما بارسلونا برای تصاحب جام به چیزی بیشتر از زوج جادویی مسی-سوارز نیاز دارد و این تیم قبل از متوقف شدن مسابقات چه در داخل و چه خارج زمین نامنسجم به نظر می‌رسید. گمانه‌زنی‌های مداوم در مورد آینده آرتور، ایوان راکیتیچ و آرتورو ویدال موجب از بین رفتن اتحاد تیم شده و هدایت گروه کوچکی از بازیکنانی که ناراضی هستند و سنشان هم بالا رفته است، چالشی سخت برای ستین محسوب می‌شود؛ مردی که هنوز افتخار قابل توجهی با بارسلونا بدست نیاورده و مصدومیت جزئی مسی در تمرینات موجب شد، هاله‌ای از ترس تیمش را فرا بگیرد.

رئال به ثبات می‌رسد؟

دست زین‌الدین زیدان هیچگاه تا این اندازه بسته نبوده است حتی به رغم این که سرمربی رئال مادرید حالا می‌تواند از ادن آزار و مارکو آسنسیو که دوران مصدومیت را پشت سر گذاشته‌اند هم استفاده کند.

سئوال اصلی این است که از میان انبوه بازیکنان تهاجمی رئال مادرید، کدامیک می‌توانند دروازه حریفان را باز کنند؟ گذشته از کریم بنزما که تا قبل از ژانویه در ۱۴ مسابقه لیگ ۱۲ گل زد، رئال مادرید هفت بازیکن تهاجمی (شامل آزار، گرث بیل و لوکا مودریچ) دارد که مجموعا رکورد خجالت‌آور ۱۲ گل در تمام فصل لالیگا را دارند.

رئال قبل از توقف بازی‌ها، سه باخت از چهار مسابقه آخرش داشت و گرچه نمایش کلی آن‌ها امیدوارکننده‌تر از بارسلونا بود، ولی عملکرد ضعیف بازیکنان این تیم در محوطه جریمه حریفان می‌تواند به بهای از دست رفتن قهرمانی تمام شود.

یک نکته تاثیرگذار دیگر این است که رئال به طور موقت مجبور است بازی‌هایش را خارج از ورزشگاه سانتیاگو برنابئو (که در حال بازسازی است) برگزار کند. مردان زیدان باید در ورزشگاه ۶۰۰۰ نفری آلفردو دی‌استفانو میزبان حریفان باشند. ورزشگاهی که در کمپ تمرینی باشگاه واقع است و معمولا تیم دوم رئال از آن استفاده می‌کند.

لوانته، تیم میانه جدولی اهل والنسیا هم وضعیتی مشابه دارد و باید بازی‌های خانگی‌اش را ۱۶۰ کیلومتر دورتر از ورزشگاه اصلی و در نزدیکی آلیکانته برگزار کند.

برگزاری بازی در زمین تمرین موجب می‌شود که بازیکنان رئال مادرید با شرایط بازی در ورزشگاه جدید چندان بیگانه نباشند، ولی طبیعی است که یک ورزشگاه کوچک شش هزار نفری هرگز نمی‌تواند حریفان را به اندازه سانتیاگو برنابئوی غول‌پیکر بترساند

نبرد تاکتیک‌ها برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان.

رقابت برای کسب سهمیه فصل آینده لیگ قهرمانان فوتبال اروپا نیز در اسپانیا بسیار داغ است و پنج تیمی که برای سهمیه رقابت می‌کنند، تنها ۵ امتیاز فاصله دارند.

رتبه سوم جدول الان در اختیار سویا است که پنجشنبه باید در داربی مقابل رئال بتیس به زمین برود؛ ولی دو تیم دیگر منتظر کوچک‌ترین لغزش سویا نشسته‌اند. از یک سو رئال سوسیه‌داد است که شماری معتقدند جذاب‌ترین تیم جوان اروپا را در اختیار دارد: تیمی با یک بازیساز باکلاس به نام مارتین اودگارد که به مثلث تهاجمی قدرتمند میکل مرینو (هافبک) و میکل اویارزابال (بال) و الکساندر ایساک (مهاجم) اضافه می‌شود.

در سوی دیگر ختافه قرار دارد که به ارائه بازی زشت اما موثر معروف است. ستین، سرمربی بارسلونا یک بار در مورد شیوه زمخت بازی آن‌ها گفت: “خونم را به جوش می‌آورند”، ولی تیم خوزه بوردالاس به بهترین شکلی از نقاط قوتش استفاده می‌کند و آن‌ها به دلیل بیشترین استفاده از داشته‌هایشان، سزاوار ستایش هستند.

گروه مدعیان با والنسیا و اتلتیکو مادرید تکمیل می‌شود. اتلتیکو مادرید که مدت‌هاست یکی از مدعیان هم در رقابت‌های اروپایی و هم لالیگا است، توانسته با نمایشی فیزیکی و سختکوشانه لیورپول، مدافع عنوان قهرمانی لیگ قهرمانان فوتبال اروپا را حذف کند؛ هرچند که مصدومیت ژائو فلیکس، ستاره جوان پرتغالی در تمرین شاید برای این تیم گران تمام شود.

در پایین جدول سئوال اصلی این است که آیا اسپانیول می‌تواند از کابوس سقوط رها شود؟ تیم دوم شهر بارسلونا ۸۵ فصل از مجموع ۸۹ فصلی که لیگ فوتبال اسپانیا برگزار شده را در بالاترین دسته این کشور حضور داشته، ولی الان ۶ امتیاز تا منطقه امن جدول فاصله دارد. آبلاردو، مدافع پیشین بارسلونا سومین مربی این فصل تیم است در حالی که اسپانیول از ۲۷ بازی فقط صاحب سه پیروزی است.

پنج تیم دیگر هم در خطر سقوط به دسته پایین‌تر قرار دارند از جمله رئال وایادولید که متعلق به رونالدو، فوتبالیست نامدار برزیلی است، اما هضم سقوط اسپانیول به دسته پایین‌تر آن هم تنها یک فصل بعد از این که سهمیه اروپایی بدست آورد، کار آسانی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *