جورج فلوید؛ شورای حقوق بشر سازمان ملل نشست اضطراری برگزار می‌کند

0

در پاسخ به درخواست سران کشورهای آفریقایی، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نشستی را در ژنو برگزار می‌کند. جمعی از رهبران کشورهای آفریقایی روز جمعه خواستار برپایی نشستی فوری برای بررسی نژادپرستی شده بودند.

مرگ جوج فلوید، شهروند ۴۶ ساله آمریکا، هنگام بازداشت در شهر میناپولیس ایالت مینه‌سوتا موجی از نارضایتی و اعتراض‌های سراسری را در آمریکا و شماری از کشورها در پی داشته است.

موضوع این نشست اضطراری “نژادپرستی نظام‌مند، خشونت پلیس و خشونت علیه اعتراض‌های مسالمت‌آمیز” در آمریکا است. سفیر بورکینافاسو در سازمان ملل متحد به نمایندگی از ۵۴ کشور آفریقایی خواستار برپایی این جلسه شده بود. این پنجمین بار در تاریخ شورای حقوق بشر، عالی‌ترین نهاد حقوق بشری سازمان ملل است که نشست اضطراری برگزار می‌کند.

خانواده جورج فلوید و خانواده‌های شماری از قربانیان خشونت پلیس و همین‌طور بیش از ۶۰۰ سازمان غیردولتی هم از شورای حقوق بشر درخواست مشابهی کرده بودند.

همزمان با اعلام موافقت شورای حقوق بشر با این نشست، گزارش شد یکی از چهار پلیس متهم به قتل جورج فلوید، با وثیقه ۷۵۰ هزار دلاری آزاد شده است.

بیشتر بخوانید:

روز جمعه همچنین بیش از بیست تن از مدیران ارشد آفریقایی یا آفریفایی تبار سازمان ملل که مستقیم به آنتونیو گوترش، دبیرکل آن گزارش می‌دهند در نامه‌ای با اشاره به کشته شدن جورج فلوید، از “نژادپرستی نظام‌مند و فراگیر” ابراز انزجار کرده و خواستار “اقدامی فراتر از محکوم کردن” شده بودند.

با نقل‌قول‌هایی از کنشگران سرشناس حقوق بشر و مبارزه با نژادپرستی از جمله مارتین لوتر کینگ، نلسون ماندلا و دزموند توتوو و نوبسندگان این نامه با اعتراض‌های مسالمت ‌آمیز خیابانی “جان سیاهان اهمیت دارد” و همچنین دیگر تظاهراتی که علیه خشونت پلیس صورت گرفته اعلام همبستگی کرده بودند.

در اعتراض‌های سراسری علیه نژادپرستی در آمریکا که از سه هفته پیش شروع شده، پلیس برای مهار جمعیت و جلوگیری از تخریب مکان‌های عمومی و اموال خصوصی از گلوله‌های لاستیکی، گاز اشک‌اور و اسپری فلفل استفاده کرده است.

نمایندگان حزب دموکرات آمریکا در کنگره که اکثریت دارند در واکنش به این اعتراض‌ها طرحی را برای اصلاح ساختار و مقررات پلیس پیشنهاد کرده‌اند. در این طرح بر آموزش، نحوه برخورد با فردی که قرار است بازداشت شود و همچنین بررسی پیشینه افرادی که به استخدام پلیس درمی‌آید تاکید شده است. این طرح استقبال نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره را هم در پی داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *