ترس از موج دوم کرونا؛ افت شاخص بازارهای سهام و قیمت نفت

0

شاخص بورس «اس‌ اند ‌پی» آمریکا روز دوشنبه حدود ۳ هزار واحد، معادل حدود یک درصد، کاهش یافت

در پی افزایش دوباره مبتلایان به کرونا در چین، همچنین کاهش امید به بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا، شاخص‌های جهانی بازار سهام در روز دوشنبه ۲۶ خرداد با افت مواجه شد و قیمت نفت خام برنت نیز در ابتدای معاملات روز جاری ۲.۳ درصد افت داشت، اما دوباره مقداری بهبود یافت.

قیمت نفت برنت هم اکنون ۳۹ دلار است، اما هفته گذشته به بالای ۴۲ دلار نیز رسیده بود.

شمار مبتلایان جدید روزانه در چین که طی دو ماه گذشته انگشت شمار بود، از روز یکشنبه افزایش یافته و شیوع کرونا این‌ بار در پکن، پایتخت کشور اتفاق افتاده است.

چین خاستگاه ویروس کرونا است و بر اساس گزارش‌ها، این بحران جهانی از شهر ووهان آغاز شد. تاکنون ابتلای ۸۳ هزار نفر در چین به کرونا ثبت شده است و تقریبا همه آنها بهبود یافته بودند و تا روز شنبه، شمار مبتلایانی که بهبود نیافته بودند، تنها ۷۴ مورد بود.

همان روز ابتلای ۱۱ نفر، روز یکشنبه ابتلای ۵۷ نفر و روز جاری نیز ابتلای ۴۹ نفر در چین به ویروس کرونا ثبت شد و دولت چین اعلام کرد مناطقی در پایتخت را قرنطینه کرده است.

بدترین وضعیت شیوع کرونا در چین مربوط به ماههای ژانویه و فوریه و تا حدودی اوایل مارس می‌شد، اما طی حدود ۱۰۰ روز گذشته موارد اندکی از ابتلا به کرونا در کشور گزارش شده بود.

در پی شیوع دوباره کرونا در چین، شاخص بازارهای سهام جهان دچار افت شد.

شاخص بورس «اس‌ اند ‌پی» آمریکا روز دوشنبه حدود ۳ هزار واحد، معادل حدود یک درصد، کاهش یافت. در میان شرکتها، ارزش سهام شرکتهای هواپیمایی و خدمات گردشگری از چهار تا هفت درصد افت را تجربه کرد.

شاخص بورس داوجونز و نزدک آمریکا نیز به ترتیب ۱.۲ درصد و سه دهم درصد افت کرد.

شاخص بازار سهام چین، شانگهای، نیز دوشنبه بیش از یک درصد افت کرد.

این وضعیت در بورسهای اروپایی نیز مشاهده می‌شود، اما بیشترین افت شاخص در بورسهای ژاپن و کره جنوبی اتفاق افتاد.

روز دوشنبه شاخص بورس «نیکی» ژاپن حدود ۳.۵ درصد و شاخص بورس کره جنوبی بیش از ۴.۷ درصد سقوط کرد.

به رغم تخصیص تریلیون‌ها دلار مشوق مالی به بخش تجاری و صنایع، همچنین کمکهای اجتماعی در آمریکا، امید برای بهبودی وضعیت اقتصادی کمتر شده و شمار مبتلایان جدید در آمریکا هنوز هم روزانه ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر است.

تاکنون یک چهارم از ۸ میلیون نفری که در جهان به کرونا مبتلا شده‌اند از آمریکا بوده و شمار فوتی‌های این کشور نیز نزدیک ۱۱۸ هزار نفر رسیده که ۲۷ درصد از کل فوتی‌های ثبت شده در جهان را تشکیل می‌دهد.

اخیرا بانک جهانی پیش‌بینی کرد اگر محدودیتها و قرنطینه از ابتدای ماه آینده کاهش یابد، باز هم انتظار می‌رود رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۰ منفی ۵.۳ درصد باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *