مامور پلیس آتلانتا به قتل متهم می‌شود

0

This screen grab taken from body camera video provided by the Atlanta Police Department shows Rayshard Brooks speaking with Officer Garrett Rolfe in the parking lot of a Wendy's restaurant, late Friday, June 12, 2020, in Atlanta. Rolfe has been fired following the fatal shooting of Brooks and a second officer has been placed on administrative duty. (Atlanta Police Department via AP)

مقام های ایالت جورجیا در آمریکا می گویند یک مامور پلیس که هفته پیش یک مرد سیاهپوست به نام ریشارد بروکس را در شهر آتلانتا به ضرب گلوله کشت به قتل و تعرض متهم خواهد شد.

دادستان بخش فولتون جورجیا در کنفرانسی خبری گفت که مامور دیگر که در زمان تلاش برای دستگیری آقای بروکس حضور داشت قصد دارد به عنوان شاهد در این پرونده شهادت دهد.

این مامور درحالی متهم می شود که آمریکا شاهد چند هفته اعتراضات گسترده به مرگ سیاهپوستان در بازداشت پلیس بوده است.

قانون‌گذاران در واشنگتن هم اکنون درحال بحث درباره طرح هایی برای اصلاح نیروی پلیس هستند.

گرت رولف، که پس از حادثه روز جمعه ۱۲ ژوئن از نیروی پلیس آتلانتیا اخراج شده بود، با ۱۱ فقره اتهام در ارتباط مرگ آقای بروکس روبروست.

دوین برازنان دیگر ماموری که در زمان بازداشت حضور داشت به خاطر ایستادن بر شانه آقای بروکس درحالی که می رفت جانش را از دست دهد به تعرض متهم خواهد شد.

پال هوارد دادستان فولتون گفت که این نهمین بار است که یک مامور پلیس آتلانتیا برای قتل محاکمه می شود.

او افزود به نظر می رسد این اولین بار باشد که یک افسر پلیس پیشنهاد کرده است تا علیه یکی دیگر از اعضای یگان خود شهادت دهد.

ریشارد بروکس به هنگام مرگ ۲۷ سال داشت

جزییات حادثه

ریشارد بروکس، ۲۷ ساله، روز جمعه با شلیک پلیس در محوطه یک اغذیه‌فروشی زنجیره‌ای کشته شد و معترضان شنبه شب این شعبه از اغذیه‌فروشی وندیز را به آتش کشیدند.

ریشارد بروکس در حالی با شلیک مامور پلیس روبرو شد که در حال فرار از دست دو مامور پلیس سفیدپوست بود.

پلیس به آن علت به محوطه پارکینگ وندیز آمده بود که کارمندان اغذیه فروشی خبر داده بودند یک مرد پشت فرمان اتومبیل خوابش برده و صف خودروهایی که منتظر دریافت سفارش خود هستند را بند آورده است.

دو افسر پلیس پس از گرفتن تست اولیه الکل، تلاش کردند ریشارد بروکس را بازداشت کنند اما او با آنها گلاویز شد و توانست اسلحه الکتریکی – تیزر – یکی از افسران را بردارد.

در تصاویر ویدیویی دیده می‌شود ریشارد بروکس پس از چند قدم دویدن، به عقب بر می‌گردد و در حالی که تیزر پلیس را به دست دارد، آن را به طرف پلیسی که نزدیک‌تر است می‌گیرد. او لحظه‌ای بعد با شلیک پلیس نقش زمین می‌شود و جان می‌دهد.

گرت رولف، افسر پلیسی که به ریشارد بروکس شلیک کرد به مافوق خود گفته: “من او را تعقیب کردم، او برگشت و تیزر را به سوی من گرفت و از آن استفاده کرد. او دست کم یک بار اسلحه الکتریکی را علیه من استفاده کرد.”

نلی میلز، سخنگوی پلیس جی‌بی‎آی (دایر پلیس آگاهی جورجیا) به خبرگزاری آسوشیتد پرس گفته او نمی تواند تایید کند که آیا ریشارد بروکس از اسلحه الکتریکی علیه مامور پلیس استفاده کرده یا نه.

کیشا باتمز، شهردار آتلانتا، گفته از نظر او شلیک مامور پلیس را نمی‌توان تحت عنوان “استفاده مجاز از نیروی مرگ‌بار” دانست.

پلیس جی‌بی‌آی به شبکه خبری ای‌بی‌سی گفته تنها در سال جاری میلادی، ۲۰۲۰، این چهل و هشتیمن مورد مربوط به شلیک پلیس است که تحقیقات درباره آن به دایره کارآگاهان پلیس آگاهی جورجیا (جی‌بی‌آی) واگذار شده است؛ در ۱۵ مورد این شلیک‌ها مرگ‌بار بوده است.

رئیس پلیس آتلانتا ساعاتی پس از این واقعه استعفاء داد اما این کار مانع شکل‌گیری اعتراضات جدید در این شهر نشد.

معترضان که طی سه هفته گذشته بارها در آتلانتا در اعتراض به مرگ جورج فلوید، مرد سیاه‌پوستی که در مینیاپولیس زیر زانوی یک مامور پلیس جان داد بیرون آمده بودند، از روز جمعه با تجمع در برابر محل کشته شدن ریشارد بروکس، به خشونت پلیس اعتراض کردند.

آنها شنبه شب، ۱۳ ژوئن، این فروشگاه را به آتش کشیدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *