آمریکا از ترکیه خواست از تغییر کاربری ایاصوفیه از موزه به مسجد خودداری کند

0

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه از ترکیه خواسته است تا از تغییر کاربری ایاصوفیه از موزه به مسجد خودداری کند.

به گزارش رویترز، ایاصوفیه که از سوی سازمان یونسکو به عنوان میراث جهانی ثبت شده و مورد احترام مسیحیان و مسلمان است، از مهم‌ترین مکان‌های توریستی ترکیه محسوب می‌شود.

ایاصوفیه در دوران امپراطوری بیزانس در سال ۵۳۷ میلادی به عنوان کلیسای اسقفی ارتدوکس یونانی ساخته شد. عثمانی‌ها در سال ۱۴۵۳ استانبول را فتح و کلیسای ایاصوفیه را به مسجد تبدیل کردند. سرانجام، پس از اعلام جمهوری سکولار توسط کمال آتاترک در ترکیه، دولت در سال ۱۹۳۴ این بنای تاریخی را به موزه تبدیل کرد.

به گزارش رویترز، قرار است روز پنجشنبه جلسه رسیدگی به شکایتی برای لغو تصمیم دولت ترکیه در سال ۱۹۳۴ برای تبدیل ایاصوفیه از مسجد به موزه برگزار شود.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در چند سال اخیر پیگیر تبدیل این موزه تاریخی به مسجد بوده است.

مایک پومپئو در توییتی نوشته است، ما از دولت ترکیه می‌خواهیم كه همچنان وضعیت ایاصوفیه را به عنوان موزه حفظ كند تا نمونه‌ای از تعهد به احترام به آیین‌ها و تاریخ مذاهب در ترکیه باشد و دسترسی همگان به آن تضمین شود.

نعمان کورتولموش، معاون رجب طیب اردوغان در حزب عدالت و توسعه گفته است مساله تغییر کاربری ایاصوفیه موضوع مربوط به حاکمیت ملی کشور است .

نعمان کورتولموش تاکید کرده است، تنها کسی که حق تصمیم گیری در خصوص وضعیت ایاصوفیه را دارد، ترکیه است. ما به توصیه و راهنمایی کسی در امور داخلی خود نیاز نداریم.

یونان به تغییر کاربری ایاصوفیه و اقدامات رجب طیب اردوغان واکنش نشان داده است. این کشور پس از خوانده شدن آیات قرآنی در ایاصوفیه در اواخر ماه مه، این اقدام را «جریحه‌دار کردن احساسات دینی مسیحیان جهان» توصیف کرده بود.

وزیر امور‌ خارجه یونان به ترکیه هشدار داده بود که به تعهدات بین‌المللی خود پایبند بماند و «منافع داخلی و ملی خود را بر محافظت از بنا‌های مهمی مانند ایاصوفیه که میراث جهانی بشری است، ترجیح ندهد».

رهبر مسیحیان ارتدکس جهان نیز در پیامی خطاب به رجب طیب اردوغان از وی خواسته بود از تصمیمش برای تغییر کاربری مسجد ایاصوفیه منصرف شود و گفته بود این عمارت «مورد احترام مسلمانان و مسیحیان» است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *