نشست مجازی پوتین، روحانی و اردوغان؛ تاکید بر راه حل سیاسی برای جنگ داخلی سوریه

0

روسای جمهوری ترکیه، ایران و روسیه روز چهارشنبه ۱۱ در نشستی مجازی در خصوص جنگ داخلی سوریه گفت‌وگو کردند.

به گزارش رویترز، ولادیمیر پوتین در این نشست گفت، زمینه برای حل و فصل سیاسی جنگ در سوریه وجود دارد و ضروری است که طرف‌های درگیر با یکدیگر وارد گفت‌وگو شوند.

با این حال، رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد که «گروه‌های تروریستی» همچنان بخش‌هایی از خاک سوریه را در اختیار دارند.

ولادیمیر پوتین گفته است، باید به طور فعال از گفت وگوی فراگیری جریان های سوری در چارچوب کمیته قانون اساسی در ژنو حمایت کرد. من پیشنهاد می کنم از این فرایند حمایت شود تا به مشارکت کنندگان کمک کنیم تا با آغاز دیدارها، گفت وگوی رو در رو را آغاز کنند.

در جنگ داخلی سوریه، روسیه و ایران از حکومت بشار اسد حمایت می کنند و در مقابل ترکیه از گروه های مخالف حکومت سوریه حمایت می کند. این سه کشور در سال ۲۰۱۷ توافق کردند برای کاهش درگیری ها در سوریه با یکدیگر همکاری کنند.

در بیانیه پایانی این نشست مجازی روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه تاکید شده است که جنگ در سوریه هیچ راه‌حل نظامی ندارد و تنها از طریق روند سیاسی سوری ـ سوری با براساس مسیر پیشنهادی سازمان ملل وفق قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل قابل حل و فصل خواهد بود.

در این بیانیه همچنین از نشست کمیته تدوین قانون اساسی سوریه در پایان ماه میلادی اوت (شهریور ماه) در ژنو سوئیس با هدایت سازمان ملل استقبال شده است.

در این نشست قرار شد که اجلاس بعدی روسای جمهوری سه کشور در ایران برگزار شود، ولی تاریخ مشخصی برای این اجلاس مشخص نشده است.

حسن روحانی نیز در این نشست تاکید کرده است که حضور نیروهای آمریکا در خاک سوریه را غیر قانونی و عاملی و «بی‌ثبات‌کننده» برای سوریه و کل منطقه دانست .

آمریکا سال گذشته به دستور دونالد ترامپ در حدود ۱۰۰۰ نیروی نظامی این کشور در شمال شرقی سوریه را خارج کرد، اما هم اکنون بخشی از این نیروها همچنان در سوریه حضور دارند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز در این نشست گفت که اولویت برای سوریه حل و فصل پایدار جنگ در چارچوب راه حلی صلح آمیز با حفظ تمامیت سیاسی و ارضی سوریه است

رجب طیب اردوغان تاکید کرد که تلاش‌ها در راه ایجاد صلح، امنیت و ثبات در سوریه تداوم خواهد یافت.

جنگ داخلی سوریه تاکنون صدها هزار کشته و میلیون‌ها زخمی برجای گذاشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *