اضافه شدن ۴.۸ میلیون شغل در آمریکا؛ ترامپ: اقتصاد در حال بازگشت است

0

وزارت کار آمریکا از ایجاد ۴.۸ میلیون شغل در ماه ژوئن و افت نرخ بیکاری از ۱۳.۳ درصد در ماه مه به ۱۱.۱ درصد خبر داده است. این میزان از ایجاد شغل، بالاترین رقم از سال تاکنون ۱۹۳۹ است.

ماه مه نیز در پی کاهش محدودیت‌های مربوط به کرونا در کشور نزدیک ۲.۷ میلیون شغل ایجاد شده بود.

با اینحال، نرخ بیکاری کشور هنوز هم بسیار بالاتر از دوران قبل از شیوع کرونا در ایالات متحده آمریکا است.

نرخ بیکاری آمریکا در ماه فوریه سال جاری حدود ۳.۵ درصد و کمترین میزان طی دهه‌های گذشته بود، اما شیوع کرونا در کشور تنها در ماههای مارس و آوریل بیش از ۲۲ میلیون شاغل را به بیکاری کشاند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز روز پنج‌شنبه ۱۲ تیرماه با اشاره به کاهش نرخ بیکاری طی دو ماه گذشته اعلام کرد در ماه ژوئن نزدیک ۵ میلیون نفر به طیف شاغلان کشور اضافه شدند.

وی همچنین به بازارهای بورس آمریکا اشاره کرد که وضعیت آنها طی دو ماه گذشته بهبود یافته است.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین تاکید کرد که اقتصاد کشور در حال «بازگشت» است.

شاخص بازار سهام داوجونز آمریکا از بالای ۲۹ هزار واحد در دوران قبل از شیوع کرونا به زیر ۱۹ هزار واحد در ماه آوریل رسیده بود، اما دوباره بهبود یافته و به بالای ۲۶ هزار واحد رسیده است. با اینحال، هنوز هم اختلاف چشمگیری با دوران قبل از شیوع کرونا دارد. شاخص بازار نزدک نیز از حدود ۱۰ هزار واحد در دوران قبل از شیوع کرونا به زیر ۷ هزار واحد در ماه آوریل سقوط کرد، اما اکنون به بالای ۱۰ هزار واحد اوج گرفته است.

البته بخشی از سقوط بازار بورس آمریکا مربوط به کاهش چشمگیر قیمت نفت و در پی آن ارزش سهام شرکتها، خصوصا شرکتهای نفتی کشور بود، اما هم اکنون قیمت نفت بیش از دو برابر قیمتها در ماه آوریل است.

همچنین نرخ بیکاری در میان همه شهروندان کشور یکسان نیست. ماه گذشته نرخ بیکاری در میان سفیدپوستان حدود ۱۰ درصد، در میان سیاه‌پوستان ۱۵.۴ درصد و در میان آمریکایی‌های هیسپانیک، لاتین و آسیایی‌ها حدود ۱۴ درصد بوده است.

با اینحال افت نرخ بیکاری بسیار بیشتر از آن چیزی شده که قبلا پیش‌بینی می‌شد. برای نمونه خبرگزاری رویترز قبلا با استناد به نظر کارشناسان پیش‌بینی کرده بود در ماه گذشته ۳ میلیون شغل در کشور ایجاد شود، اما در عمل ۴.۸ میلیون شغل ایجاد شده است.

دولت ترامپ به‌خاطر شیوع کرونا و تاثیر چشمگیر آن بر نرخ بیکاری و اقتصاد کشور به شدت زیر فشار است، در حالی که ایالات متحده برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آبان ماه آماده می‌شود.

آمریکا بیشترین شمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا را در جهان داشته است. تا لحظه تنظیم این گزارش، شمار مبتلایان به کرونا در این کشور به نزدیک ۲.۸ میلیون نفر، یعنی بیش از یک چهارم کل مبتلایان قطعی در جهان رسیده است.

شمار فوتی‌های کشور نیز از ۱۳۰ هزار نفر گذشته و سهمی ۲۵ درصدی در کل فوتی‌های جهان دارد.

وضعیت شیوع کرونا در آمریکا بعد از گذشت چندین ماه، هنوز هم بسیار وخیم است. طی روز گذشته شمار مبتلایان روزانه در این کشور به بالای ۵۱ هزار نفر رسید که یک رکورد در کشور و جهان محسوب می‌شود.

با اینحال شمار فوتی‌های روزانه کشور از اوایل ماه گذشته میلادی کاهش چشمگیری نشان می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *