درخواست اسرائیل از آمریکا برای تسریع در تحویل هواپیماهای سوخت‌رسانی

0

اسرائیل در میانه تنش شدید با ایران پس از انفجار در سایت هسته‌ای نطنز، از آمریکا تقاضا کرده است که تحویل هواپیماهای سوخت‌رسان در هوا را به ارتش این کشور تسریع کند.

بنابر گزارش‌ها، هم‌زمان یک قرارداد فروش بیشتر سوخت جنگنده به اسرائیل نیز به جریان افتاده است.

درخواست اسرائیل برای تحویل سریع‌تر هواپیماهای سوخت‌رسانی از نوع پگاسوس کی‌سی۴۶ طی روزهای گذشته به پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، ارائه شده است.

به نوشته تایمز آو اسرائیل، با وجود برخی مشکلات مربوط به طراحی این نوع هواپیماهای سوخت‌رسانی، پنتاگون فروردین امسال با فروش آن به اسرائیل موافقت کرد ولی قرار شد که تحویل آنها در یک روند چهار ساله انجام شود.

اسرائیل در قراردادی به مبلغ دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار خواهان دریافت پگاسوس‌های کی‌سی۴۶ شرکت بوئینگ شده است.

بر اساس گزارش رسانه‌های اسرائیلی، هر چند نیروی هوایی این کشور در سال‌های اخیر با دریافت جنگنده‌های رادارگریز اف- ‌۳۵ آمریکا تقویت شده است، اما برای عملیات نظامی در مسافت‌های دور، به هواپیماهای سوخت‌رسانی در هوا از نوع مدرن‌تر نیاز دارد.

هواپیماهای سوخت‌رسانی نیروی هوایی اسرائیل از نوع قدیمی هرکولس کی‌سی۱۳۰ و همچنین مدلی تغییر یافته از بوئینگ ۷۰۷‌ اس است.

از هواپیماهای پگاسوس کی‌سی۴۶ غیر از سوخت‌رسانی به جنگنده‌ها و سایر هواپیماها در هوا، می‌توان برای ترابری نظامی نیز استفاده کرد.

از سوی دیگر، شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل ۱۸ تیرماه گزارش داد که حتی با تسریع در روند دریافت این هواپیماها، زمان تحویل آن به نیروی هوایی اسرائیل تا دو سال دیگر میسر نخواهد بود.

اما آمریکا روز ۱۷ تیر گام دیگری برای فروش ۹۹۰ میلیون گالن سوخت جنگنده به اسرائیل برداشت؛ پول این معامله را نیز اسرائیل از محل کمک ۳۸ میلیارد دلاری آمریکا که در آخرین هفته‌های ریاست جمهوری باراک اوباما تصویب شد، خواهد پرداخت.

رسانه‌های اسرائیل مجموعه این اقدامات را با تشدید فضای تنش اخیر با ایران مرتبط دانسته‌اند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، پارسال در بازدید از یک پایگاه نیروی هوایی این کشور، پس از دریافت شمار بیشتری از جنگنده‌های رادارگریز اف-‌۳۵ ساخت آمریکا، در تهدیدی تلویحی با اشاره به ایران گفت: این هواپیماها قادرند «به هر جایی در خاورمیانه برسند».

آمریکا تا کنون ۲۰ فروند از ۵۰ فروند هواپیمای اف-‎۳۵ را به اسرائیل تحویل داده است؛ شمار این جنگنده‌ها تا آبان امسال به ۲۷ فروند خواهد رسید.

پرتاب تازه‌ترین ماهواره نظامی اسرائیل به مدار و بروز سلسله حوادثی در تاسیسات نظامی، صنعتی و هسته‌ای ایران از جمله حادثه‌ای که در «مرکز سانتریفوژ ایران» در نطنز رخ داد، بر تشدید تنش‌ها بین ایران و اسرائیل تأثیر گذاشته است.

شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل ۱۹ تیر گفت: تازه‌ترین ارزیابی «منابع آگاه» حاکی است که انفجار در تأسیسات نطنز یک تا دو سال کار تولید سانتریفوژهای نسل جدید را در برنامه هسته‌ای ایران به عقب انداخته است.

روزنامه نیویورک تایمز ۱۳ تیرماه به نقل از «یک منبع اطلاعاتی خاورمیانه» بدون اشاره به نام او نوشته بود که اسرائیل پشت پرده این اقدام این بوده است.

آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع پیشین اسرائیل، تلویحا در یک مصاحبه گفت که «منبع اطلاعاتی ارشد خاورمیانه» که گزارش انفجار نطنز با عاملیت اسرائیل را به نیویورک تایمز داده، یوسی کوهن، رئیس موساد، سازمان جاسوسی اسرائیل است.

به گفته آقای لیبرمن، بنیامین نتانیاهو باید «دهان این فرد را که همه جامعه اطلاعاتی اسرائیل می‌داند کیست، ببندد».

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران تایید کرده که خسارات وارده به سایت نطنز «قابل توجه» است. ایران هنوز به طور رسمی اسرائیل را عامل این انفجار معرفی نکرده است ولی رسانه‌های نزدیک به حکومت انگشت اشاره را به سوی این کشور نشانه رفته‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *