هشدار درباره« افزایش ۱.۵ درجه‌ای» ميزان گرمايش زمين تا سال ۲۰۲۴

0

سازمان جهانی هواشناسی روز پنجشنبه ۱۹ تیر گفت طی ۵ سال آینده میزان متوسط گرمایش زمین به ۱.۵ درجه بالاتر از دمای دوران ماقبل صنعتی خواهد رسید. طبق پیش بینی این نهاد وابسته به سازمان ملل حداقل یک سال در فاصله سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ شاهد این رکورد جدید خواهیم بود.

به گزارش آسوشیتدپرس طبق معاهده اقلیمی پاریس در سال ۲۰۱۵ قرار شد دمای کره زمین در حد ۱.۵ درجه بالاتر از دوران ماقبل صنعتی حفظ شد.

هر چند پس از رسیدن میزان گرمایش زمین به این حد نصاب دمای کره زمین ممکن است کاهش یابد ولی عبور از این مرز نشان می دهد که اقدامات جامعه بین المللی برای کنترل گرمایش زمین نتیجه نداده است.

مکس دیلی، مسئول بخش تغییرات جوی سازمان جهانی هواشناسی گفت:«این نشان می دهد که تا چقدر به حد نصابی که معاهده اقلیمی پاریس با هدف جلوگیری از آن تصویب شد نزدیک شده ایم.»

او افزود تحقق اهداف معاهده اقلیمی پاریس هنوز هم غیرممکن نیست «ولی هرگونه تاخیری باعث خواهد شد که فرصت لازم برای معکوس کردن روند گرمایش زمین از بین برود.»

دانشمندان معتقدند که تحت تاثیر تولید گازهای گلخانه‌ای ناشی از فعالیت بشر دمای زمین به نسبت سالهای ۱۸۵۰ تا ۱۹۰۰ (دوران ماقبل صنعتی) حداقل یک درجه افزایش یافته است.

پیش بینی‌های سازمان جهانی هواشناسی نشان می دهد که به احتمال ۷۰ درصد میزان گرمایش زمین حداقل در یکی از ماههای سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ از ۱.۵ درجه بالاتر از دوران ماقبل صنعتی بیشتر خواهد شد.

به گفته این نهاد متوسط میزان گرمایش در این بازه زمانی ۰.۹۱ تا ۱.۵۹ درجه خواهد بود.

این پیش بینی براساس چندین پژوهش با استفاده از مدل‌های کامپیوتری و با مدیریت اداره هواشناسی بریتانیا انجام شده است.

آندرس لورمن، از کارشناسان موسسه پژوهش‌های اقلیمی پوتسدام در آلمان که در این پژوهش شرکت نداشته گفت مدل‌های کامپیوتری برای پژوهش‌های جوی و اقلیمی بسیار دقیق هستند چون پیامدهای انتشار گازهای گلخانه‌ای در جو زمین را به خوبی تجزیه و تحلیل می کنند.

او افزود:«پیش بينی در مورد تغییرات اقلیمی با کمک این مدل‌ها خیلی دقیق تر از پیش بینی‌های هواشناسی است و معادلات فیزیکی که در این مدل‌ها مورد استفاده قرار می گیرند بسیار قابل اتکا هستند.»

آندرس لورمن تاکید کرد با وجودیکه نتایج این پیش بینی یک «هشدار جدی» است ولی نباید تمرکز ما روی کاهش تولید گازهای گلخانه تا سال ۲۰۵۰ را منحرف کند.

سازمان جهانی هواشناسی یادآوری کرده در این پژوهش جدید پیامدهای بحران کرونا روی کاهش احتمالی گازهای گلخانه را در نظر نگرفته است.

کارشناسان معتقدند کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای تحت تاثیر بحران کرونا بسیار موقت خواهد بود و ممکن است اقدامات برای پایان دادن به مصرف سوخت‌های فسیلی را تضعیف کند.

آندرس لورمن در این مورد گفت:«پیامد بحران کرونا کاهش و یا توقف موقت بخشی از اقتصاد جهانی بوده است. ولی ایجاد تغییرات اساسی در روش‌های تولید و مصرف فقط در دوران سلامت اقتصادی میسر است.»

مکس دیلی، مسئول بخش اقلیمی سازمان جهانی هواشناسی گفت پیامدهای گرمایش زمین از جمله آنچه که در نواحی قطبی روی می دهد نتیجه چندین دهه تولید گازهای گلخانه‌ای است و اقدامات لازم برای توقف این روند باید هر چه سریع تر اجرا شود.

او افزود:«تغییر وضعیت فعلی، از جمله منابع انرژی، روش تولید و الگوهای مصرفی نیازمند برنامه ریزی و اقدامات طولانی است. مردم در زندگی روزمره، در تصمیم‌ها و در رای خود باید به این موضوع توجه کنند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *