اوپک: درآمدهای نفتی ایران یک سوم شده است

0

سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در گزارش سالانه جدید خود در روز دوشنبه ۲۳ تیرماه اعلام کرد که مجموع صادرات نفت خام و محصولات نفتی ایران در سال گذشته میلادی ۱۹ میلیارد و ۲۳۰ میلیون دلار بوده که کمتر از یک سوم سال ۲۰۱۸ است.

سال ۲۰۱۸ درآمدهای صادرات نفت و محصولات نفتی ایران ۶۰.۵ میلیارد دلار بود. این رقم حتی سال ۲۰۱۱ بالغ بر ۱۱۰ میلیارد دلار شد.

اوپک می‌گوید متوسط صادرات روزانه نفت خام ایران در سال گذشته میلادی ۶۵۱ هزار بشکه بوده که نزدیک ۶۰ هزار بشکه آن راهی اروپا (ترکیه) و بقیه راهی آسیا شده است. سال ۲۰۱۸ این رقم ۱.۸۵ میلیون بشکه و در سال ۲۰۱۷ بیش از ۲.۱ میلیون بشکه بود.

ایران همچنین سال گذشته میلادی روزانه حدود ۲۸۵ هزار بشکه صادرات محصولات نفتی (گازوئیل و نفت کوره) داشته است.

مقامات دولت ایران می‌گویند پارسال درآمدهای صادرات نفت خام ایران کمتر از ۹ میلیارد دلار بوده است که البته این آمار شامل صادرات محصولات نفتی نمی‌شود. آماری که مقامات ایران ارائه کرده‌اند بر اساس سال خورشیدی است.

آمریکا در پنجمین ماه سال گذشته میلادی، ماه مه، معادل اردیبهشت ۹۸، اعطای معافیت به مشتریان نفتی ایران را متوقف کرد و افت بیشتر درآمدهای نفتی ایران در سال گذشته خورشیدی نسبت به سال ۲۰۱۹ میلادی طبیعی است.

بر اساس آمارهایی که شرکت اطلاعات کالا و انرژی، کپلر، در اختیار رادیو فردا گذاشته است، صادرات نفت خام ایران در بهار سال جاری به طور متوسط روزانه ۱۸۷ هزار بشکه بوده، در حالی که این رقم در زمستان سال گذشته حدود ۲۹۴ هزار بشکه و بهار پارسال ۹۷۶ هزار بشکه بود.

اگر صادرات نفت خام ایران در سطح بهار سال جاری باقی بماند، انتظار می‌رود درآمدهای نفتی ایران در سال جاری خورشیدی با توجه به قیمت‌های کنونی نفت کمی بیش از ۲ میلیارد دلار باشد.

قبل از تحریم‌های آمریکا نفت سهمی ۶۰ درصدی در کل صادرات کشور داشت، اما در سال جاری انتظار می‌رود سهم نفت خام در کل صادرات کشور زیر ۵ درصد باشد.

بر اساس قانون بودجه سال جاری، دولت صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت (پنج برابر صادرات واقعی کنونی) با قیمت ۵۰ دلار (دو برابر قیمتهای واقعی طی بهار و ۲۰ درصد بالاتر از قیمت‌های واقعی طی روزهای گذشته) را هدفگذاری کرده و انتظار دارد ۱۸ میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار درآمد داشته باشد.

با روند کنونی، احتمالا تنها ۱۱ درصد این میزان درآمد هدف‌گذاری شده محقق شود و دولت با کسری هنگفت بودجه مواجه شود.

اوپک می‌گوید کل صادرات نفتی و غیرنفتی ایران در سال گذشته میلادی به ۶۹ میلیارد دلار رسیده که نسبت به سال ۲۰۱۸ حدود یک سوم کاهش یافته است.

واردات کشور نیز با افتی ۲۰ درصدی به ۵۹ میلیارد دلار رسیده است.

در همین زمینه صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است کل صادرات ایران در سال جاری به ۴۶ میلیارد دلار سقوط کند و وارداتش ۶۴.۶ میلیارد دلار باشد.

برای اولین بار انتظار می‌رود تراز تجارت خارجی ایران در سال ۲۰۲۰ منفی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *