ایران «یک کارمند بازنشسته وزارت دفاع» را به اتهام جاسوسی برای آمریکا اعدام کرد

0

سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران از اعدام فردی به نام «رضا عسگری»، کارمند بازنشسته وزارت دفاع، خبر داد که به گفته او «جاسوس سیا» بوده است.

غلامحسین اسماعیلی روز سه‌شنبه ۲۴ تیرماه در یک نشست خبری، آقای عسگری را کارمند بخش «هوافضای وزارت دفاع» معرفی کرد که سال ۹۵ بازنشسته شده بود.

او گفت این فرد به سازمان «سیا وصل شده بود» و «برخی اطلاعات در حوزه موشکی» را به این سازمان فروخت.

به گفته سخنگوی قوه قضائیه، این فرد هفته گذشته اعدام شده است.

تیرماه سال ۹۸ نیز قوه قضائیه اعلام کرده بود جلال حاجی‌زوار، «کارمند قراردادی سازمان هوافضای وزارت دفاع»، به جرم «جاسوسی برای سیا» اعدام شده است.

علاوه بر این،‌ لیلا تاجیک، همسر آقای حاجی‌زواره، نیز به ۱۵ سال زندان محکوم شد.

آقای حاجی زوار و خانم تاجیک در شهریور ۱۳۹۶ به اتهام «جاسوسی برای کشور متخاصم» بازداشت شدند.

سازمان حقوق بشر ایران در گزارشی که ۳۱ خرداد ۹۸ در این زمینه منتشر کرد، نوشت آقای حاجی‌زوار «تا زمان اعدام در سلول مرگ نگهداری می‌شد. مدت‌ها زیر بازجویی بود و شدیدا شکنجه‌ شد».

بر اساس گزارش این سازمان، لیلا تاجیک در زندان کچویی به سر می‌برد و فرزندانش بدون سرپرست زندگی می‌کنند.

نهادهای امنیتی و قضایی ایران در سال‌های اخیر ادعاهای متعددی درباره بازداشت افرادی مطرح کرده‌اند که به گفته آن‌ها برای سرویس‌های امنیتی آمریکا «جاسوسی» می‌کردند.

وزارت اطلاعات ایران ۳۱ تیرماه پارسال اعلام کرد ۱۷ نفر از اعضای یک شبکه که در مراکز نظامی به «جاسوسی» مشغول بودند، بازداشت و برخی از آنها به اعدام محکوم شدند.

این ادعا با واکنش دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوری آمریکا، مواجه شد و گزارش‌های منتشرشده از سوی جمهوری اسلامی ایران درباره دستگیری «جاسوسان آمریکا» را «کاملا جعلی» دانست و آن را «دروغ محض» خواند.

«حکم موسوی مجد لازم‌الاجراست»

آقای اسماعیلی در نشست خبری امروز همچنین تاکید کرد که حکم اعدام محمود موسوی مجد «قطعی» و «لازم الاجرا»ست.

قوه قضائیه ایران می‌گوید آقای موسوی مجد در سال‌های ۹۶ و ۹۷، اطلاعاتی درباره وزارت دفاع، نیروی قدس سپاه، «نیروهای مستشاری» ایران در سوریه و تردد و اقامت‌های قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه، به «سرویس سیا و موساد» داده است.

خبر تایید حکم اعدام آقای موسوی مجد روز ۲۰ خرداد امسال اعلام شد و سخنگوی قوه قضاییه پیش از این از «اجرای سریع حکم اعدام» او خبر داده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *