بریتانیا مشارکت شرکت هوآوی در شبکه «فایو جی» را ممنوع کرد

0

دولت بریتانیا مشارکت شرکت هوآوی چین در توسعه شبکه اینترنت پر سرعت موسوم به «فایو جی» را ممنوع کرد.

اولیور دودن وزیر فرهنگ، رسانه و دیجیتال بریتانیا روز سه‌شنبه با اعلام این مطلب گفت شرکتهایی مانند «بی تی» و «ودافون» تا سال ۲۰۲۷ باید تجهیزات موجود شرکت هوآوی در بریتانیا را با تجهیزات خود جایگزین کنند.

بریتانیا می‌گوید تحریم‌های ماه مه آمریکا علیه شرکت هوآوی شرایط همکاری با این شرکت چینی را «به شدت تغییر» داده است.

قبلا بریتانیا اعلام کرده بود احتمالا در همکاری با این شرکت چینی محدودیت‌هایی اعمال کند، اما اکنون کلا ورود این شرکت به پروژه اینترنت پرسرعت را ممنوع کرده است.

از ابتدای سال آینده خرید هرگونه تجهیزات برای شبکه اینترنت «فایو جی» بریتانیا از این شرکت چینی ممنوع اعلام شده است و تا سال ۲۰۲۷ شرکتهای دیگر باید جایگزین تجهیزات موجود هوآوی در بریتانیا شوند.

آمریکا می‌گوید٬ احتمالا شرکت هوآوی ابزاری در دست دولت چین جهت جاسوسی از کشورهای خارجی، از جمله آمریکا است و خطری برای امنیت ملی کشورها محسوب می‌شود.

آقای دودن اعلام کرده است اخراج شرکت هوآوی از شبکه «فایو جی» بریتانیا دو تا سه سال راه‌اندازی این شبکه را با تاخیر مواجه خواهد کرد و ۲.۵ میلیارد دلار نیز به هزینه‌ها اضافه خواهد کرد.

شرکت هوآوی اعلامیه دولت بریتانیا را «تصمیمی با انگیزه سیاسی» و نتیجه «سیاستهای تجاری ایالات متحده» عنوان کرده است. این شرکت روز سه شنبه اعلام کرد تصمیم بریتانیا برای ممنوع کردن هوآوی از مشارکت در پروژه شبکه «فایو جی» برای کاربران بریتانیایی زیانبار خواهد بود.

آمریکا از ماه‌ها قبل شرکای خود را به قطع همکاری با شرکت هوآوی ترغیب کرده بود و مشارکت این شرکت در پروژه‌های اینترنتی را خطری «امنیتی» برای جامعه جهانی عنوان کرده بود.

آمریکا می‌گوید احتمالا دولت چین از شرکت هوآوی برای جاسوسی از دیگر کشورها استفاده می‌کند.

تاکنون فرانسه و ایتالیا اعلام کرده‌اند که بصورت محدود از خدمات و تجهیزات هوآوی برای شبکه «فایو جی» استفاده خواهند کرد و آلمان نیز گفته است در پاییز سال جاری پیرامون این موضوع تصمیم خواهد گرفت. دیگر شرکای آمریکا مانند کانادا، استرالیا، کره جنوبی و تایوان نیز نسبت به امنیت مشارکت این شرکت چینی در پروژه‌های اینترنتی هشدار داده و در نظر دارند همکاری با هوآوی را محدود کنند.

شرکت هوآوی، غول فناوری چینی انتظار می‌رود با از دست دادن بازار اروپا و آمریکا دچار زیان چشمگیری شود؛ خصوصا اینکه اروپا پارسال سهمی ۲۴ درصدی در کل فروش خدمات و تجهیزات هوآوی داشت. این شرکت بعد از مسدود شدن دسترسی به نرم‌افزارهای کاربردی شرکت گوگل برای گوشی‌های هوآوی در آمریکا، با افت فروش مبایل نیز مواجه شده است.

با اینحال، ترس از تلافی چین، باعث شده کشورهای اروپایی دست به عصا حرکت کنند.

چین در نیمه اول سال جاری ۲۸۴ میلیارد دلار صادرات و ۱۷۲ میلیارد دلار واردات از اتحادیه اروپا داشته است. به خاطر شیوع کرونا، تجارت دوجانبه اتحادیه اروپا و چین حدود ۵ درصد نسبت به نیمه اول پارسال کاهش نشان می‌دهد، اما هنوز هم اتحادیه اروپا سهمی ۱۴ درصدی در تجارت خارجی چین دارد.

تجارت چین و آمریکا نیز در این دوره زمانی حدود ۱۰ درصد کاهش یافته و به ۴۱۲ میلیارد دلار رسیده که ۵۷ درصد آن سهم صادرات چین به آمریکا است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *