صابر شیخ عبدالله و دیاکو رسول‌زاده در زندان ارومیه «اعدام شدند»

0

خبرها از ایران حاکی است که دو زندانی سیاسی کُرد بامداد سه‌شنبه ۲۴ تیرماه در زندان مرکزی ارومیه اعدام شده‌اند.

منابع خبری کرد از جمله «شبکه حقوق بشر کردستان» روز سه‌شنبه از اعدام دیاکو رسول‌زاده و صابر شیخ عبدالله ساعاتی پس از نیمه‌شب خبر دادند.

رها بحرینی، پژوهشگر سازمان عفو بین‌الملل، در گفت‌وگو با رایو فردا با تأکید بر غیرمنصفانه بودن روند دادرسی در این پرونده و «اعتراف بی‌اساس متهمان تحت شکنجه» گفت: «بر اساس تمام اطلاعات و شواهدی که به دست عفو بین‌الملل رسیده، این دو جوان هیچ ربطی به واقعه بمب‌گذاری شهریور ۱۳۸۹ نداشتند و بارها بر بی‌گناهی خودشان و بی‌ارتباط بودن خودشان با این پرونده تأکید کرده بودند.»

بمب‌گذاری مهاباد که در مراسم سالگرد جنگ ایران و عراق در شهریور ۱۳۸۹ رخ داد، به کشته شدن ۱۲ تن و زخمی شدن ۸۲ تن دیگر انجامید.

چهار سال پس از این واقعه، روابط عمومی وزارت اطلاعات ایران اعلام کرد که سه تن از کسانی را که در بمب‌گذاری سال ۱۳۸۹ مهاباد دست داشتند، در همین شهر بازداشت کرده است.

خانم بحرینی به رادیو فردا گفت که دیاکو رسول‌زاده و صابر شیخ عبدالله، دو تن از متهمان این پرونده که اعدام شدند، «قربانی پرونده‌سازی بی‌رحمانه وزارت اطلاعات شدند که یک بار دیگر تحت شکنجه اعترافات بی‌اساس و دروغ را از قربانیان گرفته و بعد بر اساس آن‌ها چنین احکام ظالمانه و بی‌رحمانه از سوی ددگاه انقلاب صادر شده است».

عفو بین‌الملل می‌گوید قضات دادگاه انقلاب «به جای این‌که به وظیفه خودشان رسیدگی کنند و تحقیقات مناسب درباره ادعای شکنجه انجام بدهند و زمینه دادرسی منصفانه را فراهم بکنند، در همکاری با وزارت اطلاعات این حکم اعدام را صادر کردند».

اعدام زندانیان سیاسی کرد در ایران در نیمه‌ اول سال جاری میلادی افزایش چشمگیر داشته است و آن‌چنان‌که سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید، «به نظر می‌رسد که مقامات ایرانی به دنبال ایجاد جو رعب و وحشت در جامعه هستند. با اجرا گذاشتن این احکام اعدام و مثل همیشه اقلیت‌ها و زندانیان متعلق به اقلیت کرد از بی‌پناه‌ترین افراد جامعه هستند که قربانی این سیاست رعب و وحشت مقامات ایرانی می‌شوند».

دیاکو رسول‌زاده و صابر شیخ عبدالله ساعاتی پس از آن اعدام شدند که سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل از مقامات ایران خواسته بود «بی‌درنگ» اجرای حکم اعدام این دو را متوقف کنند.

خانم بحرینی با اشاره به دیر خبردار شدن عفو بین‌الملل از صدور حکم اعدام برای این دو متهم، تأکید کرد: «این پرونده در کنار بسیاری دیگر از اعدام‌ها اهمیت اطلاع‌رسانی را نشان می‌دهد و ما از وکلایی که درگیر پرونده‌های اعدام هستند تمنا می‌کنیم با ما زود تماس بگیرند و تلاش کنند جزئیات پرونده به دست نهادهای بین‌المللی برسد تا وقت کافی برای انجام اقدامات لازم باشد.»

به گفته او، «تجربه نشان داده که اطلاع‌رسانی و پیگیری نهادهای بین‌المللی اگر در روزها و هفته‌ها و ماه‌های قبل از برنامه‌ریزی برای اعدام صورت بگیرد، می‌شود جان انسان‌ها را نجات داد.»

سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرده که پیگیری‌ها برای توقف احکام اعدام فعالان سیاسی زمانی نتیجه می‌دهد که این سازمان از ماه‌ها قبل در جریان بگیرد تا فرصت مستندسازی پرونده برای وارد کردن اتحادیه اروپا و کشورهای مختلف و سازمان ملل به موضوع داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *