کاهش ۲۵ درصدی ارزش برابری ریال در ۲۰ روز؛ یورو ۲۷ هزارتومان شد

0

با ثبت نرخ ۲۷ هزار تومانی یورو در جریان معاملات روز سه‌شنبه بازار ارز ایران، کاهش نرخ برابری ریال در مقابل یورو طی ۲۰ روز گذشته به بیش از ۲۵ درصد رسید.

با وجود این که بانک مرکزی ایران نرخ عرضه ارز در سامانه صرافی‌های تحت نظارت خود را همچون روز دوشنبه ۲۲ هزار و ۷۵۰ تومان اعلام کرد، قیمت فروش دلار آمریکا در بازار آزاد تهران طی مبادلات روز سه‌شنبه به نوسان صعودی خود ادامه داد و در دامنه ۲۳ هزار و ۷۰۰ تا ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان بالا و پایین شد.

همزمان قیمت یورو نیز در محدوده ۲۶ هزار و ۸۰۰ تا ۲۷ هزار و ۸۰ تومان نوسان کرد و در حالی که نرخ رسمی عرضه آن ۲۵ هزار و ۵۰ تومان بود به روند صعودی خود ادامه داد.

بدین ترتیب در فاصله ۲۰ روز گذشته نرخ آزاد دلار از ۱۹ هزار و ۲۰۰ تومان به ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان رسید که از افت ۲۳ درصدی نرخ برابری پول ملی ایران در مقابل دلار آمریکا حکایت دارد. در همین مدت قیمت هر یورو با ۲۵.۵ درصد افزایش از ۲۱ هزار و ۵۰۰ به ۲۷ هزار تومان جهش کرده است.

با وجود رشد قیمت ارز در بازار ایران، ثبات نسبی قیمت جهانی طلا در مرز هزار و ۸۰۰ دلار موجب شد تا روند رو به رشد قیمت‌ها در بازار طلای تهران با سرعت کمتری نسبت به دو روز گذشته ادامه پیدا کند. در شرایطی که هر گرم طلای ۱۸ عیار نزدیک به یک میلیون تومان مبادله شد، قیمت هر قطعه تمام سکه طلا نیز به ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید.

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که روند ۴۰ ساله سقوط نرخ برابری ریال ایران، تحت تاثیر عواملی بنیادین همچون افزایش حجم نقدینگی و تورم، صعود هزینه‌ها و کسری بودجه دولت، افت رشد اقتصادی و وابستگی دولت به درآمدهای پرنوسان صادرات نفت است که به دلیل ظهور محرک‌های کوتاه‌مدتی همچون تحریم‌های آمریکا و شیوع ویروس کرونا شتاب بیشتری به خود گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *