ایران از اعدام «موسوی مجد» متهم به جاسوسی برای آمریکا خبر داد

0

منابع رسانه‌ای ایران بامداد دوشنبه ۲۰ ژوئیه اعلام کردند سید محمود موسوی شهروند ایرانی که به اتهام جاسوسی محکوم شده بود صبح امروز اعدام شد.

به گزارش خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس، او در دادگاه به اتهام جاسوسی برای اسرائیل و آمریکا محکوم شده بود.

موسوی مجد در ۱۰ اکنبر ۲۰۱۸ (۱۸ مهرماه ۹۷) بازداشت شد و در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی به اتهامات انتسابی وی رسیدگی و در تاریخ ۲۵ اوت ۲۰۱۹ (۳ شهریور ۹۸) حکم اعدام او صادر شد که با اشکال و ایراد دیوان عالی کشور حکم دوباره به محکمه بازگشت داده شد و دادگاه بار دیگر در ۲۳ فوریه ۲۰۲۰ (۴ اسفند۱۳۹۸) ضمن بررسی مجدد پرونده، حکم اعدام او را تأیید و دوباره پرونده را به دیوان عالی کشور ارسال کرد و این حکم در دیوان عالی کشور نیز تأیید شد.

خبرگزاری فارس نوشت: «سید محمود موسوی مجد، فردی بود هم به سرویس موساد و هم به سرویس سیا وصل شده بود و در قبال اخذ دلار‌های آمریکایی، در حوزه‌های مختلف امنیتی اطلاعاتی را جمع آوری و در اختیار سرویس بیگانه قرار داده بود. یکی از اتهامات این فرد اعلام محل تردد و اسکان سردار شهید سلیمانی و برخی فرماندهان نظامی در ادوار مختلف به سرویس‌های جاسوسی سیا و موساد بود».

فارس اضافه کرد: «وی به دلیل تاجر بودن پدرش به همراه خانواده در دهه هفتاد به سوریه می‌رود و در مدارس آنجا تحصیل می‌کند. تسلط او به زبان عربی و انگلیسی باعث می‌شود در شرکتی که با ایران در ارتباط بود به عنوان مترجم مشغول به کار ‌شود و در زمان جنگ سوریه، او با وجود بازگشت خانواده به ایران، در سوریه می‌ماند. تسلط او به زبان عربی و آشنایی با جغرافیای سوریه او را به نیرو‌های مستشار ایرانی نزدیک کرد و در گروه‌هایی که در ادلب تا لاذقیه حضور داشتند، مسئولیت گرفت. او عضو سازمانی سپاه نبود، ولی با پوشش مترجم توانست به بسیاری از نقاط حساس ورود کند».

فارس می‌گوید، «موسوی مجد از طریق تماس یکی از افسران CIA در غرب آسیا به این سرویس جاسوسی وصل می‌شود. این تماس که تحت رصد‌های امنیتی بود موجب شناسایی موسوی مجد شده و از آن پس او تحت رصد نیرو‌های امنیتی قرار می‌گیرد.»

موسوی مجد در رسانه‌های دولتی ایران از جمله خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسدران و دستگاه‌های امنیتی متهم شده که «در ازای جاسوسی و افشای اطلاعات در مورد مشخصات یگان‌های مستشاری، جنگ افزارها، سیستم‌های مخابراتی، معرفی فرماندهان و رفت و آمد آن‌ها» از جمله «قاسم سلیمانی» و نیز «موقعیت‌های جغرافیای مراکز مهم و کد‌ها و رمزها، دلار‌های آمریکایی دریافت می‌کرد».

محاکمه‌ها و بازجویی‌ها در ایران خصوصا محاکمه‌های امنیتی، در پشت درب‌های بسته و گاه بدون حضور وکیل صورت می‌گیرد، این امر باعث شده که بارها سازمان‌های حقوق‌بشری بین‌المللی جمهوری اسلامی را در این زمینه محکوم کنند.

این در حالی است که برخی کارشناسان سیاسی و تحلیگران ایرانی می‌گویند موسوی مجد یک جاسوس مهم و معروف و در رده بالا نبوده حکم اعدام در حق او حکمی بسیار سنگین است اما دستگاه قضایی ایران با اعدام او می‌خواهد نوعی پیروزی کاذب در ازای کشته شدن قاسم سلیمانی برای خود ثبت کند.

واکنش حساب تویتری منسوب به موسوی مجد به حکم اعدام

یک حساب توئیتری منسوب به سید‌محمود موسوی‌مجد، پیشتر با انتشار یک فایل صوتی، اتهامات وارد شده به خود را رد کرد و گفت برخی قصد دارند با اعدام زودهنگام او، منافع شخصی خود را حفظ کرده و «متهمان اصلی را از چنگال عدالت برهانند.»

سخنگوی قوه قضائیه ایران روز سه‌شنبه ۹ ژوئن ۲۰۲۰ اعلام کرد برای فردی به نام «سید‌محمود موسوی‌مجد» به اتهام افشای محل تردد قاسم سلیمانی حکم اعدام صادر شده است، اما مدیرعامل خبرگزاری قوه قضائیه گفت این فرد در زمان کشته شدن سلیمانی در بازداشت بوده و عامل لو دادن ورود فرمانده نیروی قدس و ابو مهدی المهندس به فرودگاه بغداد نبود.

در فایل صوتی منسوب به سیدمحمود موسوی‌مجد که العربیه نمی‌تواند صحت آن را تایید کند، آمده: «برخلاف آنچه توسط سخنگوی قوه قضائیه اعلام شد، متهم پرونده شهید سپهبد سردار سلیمانی بنده نیستم و ابدا پرونده اتهامی‌ام در هیچ مرحله‌ای اشاره به این موضوع نداشته است. جالب‌تر آنکه از مورخ ۱۹٫۶٫۹۷ (۱۰ سپتامبر ۲۰۱۸) در بازداشت به سر می‎برند و شهید عالی‌مقام قاسم سلیمانی در دی ماه ۹۸ (۳ ژانویه ۲۰۲۰) به درجه رفیع شهادت نائل آمده است. حال از همه وکلاء، حقوق‌دانان و همه وجدان‌های بیدار انتظار دارم تا از دستگاه قضایی بخواهند تا نسبت به چگونگی نقش بنده در ترور سردار سلیمانی یک سال و اندی بعد از بازداشت اینجانب شفاف‌سازی نمایند.»

در این ادامه این فاصل صوتی تاکید شده که سید‌محمود موسوی‌مجد به هیچ وجه از دادرسی عادلانه برخوردار نبوده و علیرغم اعتراض او و وکیلش نسبت به بررسی تخلفات و نواقض و نواقص پرونده، به این اعتراضات هیچ ترتیب اثری داده نشده است.

او آمادگی‌اش برای حضور در دادگاهی علنی با حضور اصحاب رسانه‌‎ها و حقوق‌دانان مستقل را اعلام کرد و گفت که «کسانی بنا دارند با اعدام زودهنگام بنده، برخی منافع شخصی خود را محفوظ نگاه دارند یا متهمان اصلی در ترور سردار سلیمانی را از چنگال عدالت برهانند.»

اسماعیلی گفت هنگام اعلام محکومیت مسوی مجد به اعدام افزود: «وی در قبال اخذ دلار آمریکایی در حوزه‌های امنیتی نیروهای سپاه قدس جاسوسی می‌کرد» و محل‌های تردد قاسم سلیمانی را در اختیار «دشمن» قرار می‌داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *