سفر وزیر خارجه آمریکا به بریتانیا و دانمارک؛ مذاکره درباره مباحث مرتبط با چین و هنگ‌کنگ

0

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در سفری دو روزه راهی بریتانیا و دانمارک می‌شود.

در اطلاعیه وزارت خارجه آمریکا که روز دوشنبه منتشر شد، آمده است که آقای پمپئو در لندن با بوریس جانسون نخست وزیر و دومینیک راب وزیر خارجه دیدار می‌کند. همکاری برای مقابله با ویروس کرونا، مباحث مرتبط با چین و هنگ‌کنگ، و گفت‌و‌گوهای مربوط به توافق تجارت آزاد ایالات متحده و بریتانیا، از محورهای مذاکرات است.

آقای پمپئو سپس در دانمارک با مت فردریکسون نخست وزیر، دیدار و درباره همه‌گیری کرونا، تهدید چین، و موضوعات دیگر گفت‌و‌گو خواهد کرد. او همچنین با یپه کوفود وزیر خارجه، و شماری دیگر از مقامات دانمارک برای گفت‌وگو درباره فرصت‌های موجود برای همکاری تنگاتنگ میان ایالات متحده و پادشاهی دانمارک در موضوعات مورد توجه دو طرف دیدار خواهد کرد.  

بعد از انتقاد آمریکا از نقض حقوق معترضان در هنگ‌کنگ و همچنین «اویغور» توسط چین، بریتانیا نیز هفته گذشته به اقدامات چین معترض شد. ابتدا، بریتانیا اعلام کرد «توافقنامه استرداد» با هنگ کنگ را به حالت تعلیق درمی آورد، و سپس دومنیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، گفت که دولت چین حقوق انسانی اویغورها را نقض می‌کند.

در برنامه وزیر خارجه آمریکا اشاره‌ای به موضوع ایران نشده است. اما در هفته‌های اخیر بریتانیا همراهی خود را با آمریکا برای فشار بر جمهوری اسلامی اعلام کرد. سه قدرت اروپایی طرف توافق هسته‌ای با ایران روز جمعه ۳۰ خرداد خواستار حفظ تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی در حوزه صادرات تسلیحات متعارف و فناوری موشکی شده بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *