رئیسی: ضدانقلاب و ربات‌ها فضاسازی می‌کنند

0

در حالی که حکم اعدام سه متهم بازداشت شده پس از ‌ناآرامی‌های آبان ماه در دستور بررسی مجدد قرار گرفته، رئیس قوه قضائیه در اشاره‌ای تلویحی به هشتگ‌های اعتراضی به این حکم، “ضدانقلاب و ربات‌ها” را پشت هشتگ‌ها معرفی کرد.

ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه ایران دوشنبه ۳۰ تیر در جلسه شورای عالی قوه قضائیه گفت: «اعتراض را باید شنید اما خط قرمز ما اغتشاش، ناامنی و برهم ریختن کشور است.»

او بدون اشاره به پرونده سه متهم اعتراض‌های آباه ماه که به اعدام محکوم شده‌اند، افزود: «فضاسازی ها و جوسازی ها تاثیرگذار نیست و بنای دستگاه قضایی بر صدور رأی بر مبنای شرع و قانون است.»

رئیسی در این رابطه به “فضاسازی‌هایی” اشاره کرد که  گاهی ناشی از بی اطلاعی و کم اطلاعی است یا کار “اسرائیل و منافقین (مجاهدین خلق) و سلطنت‌طلب‌ها و ضدانقلاب و ربات‌ها” است.

صدور حکم اعدام برای امیر حسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی، سه جوان بازداشت شد پس از اعتراض‌های آبان‌ماه، بازتاب گسترد‌ه‌ای در فضای مجازی و رسانه‌های داخل و خارج از ایران داشت.

پس از کمپین بزرگ “نه به اعدام” که هشتک آن چندین میلیون بار در شبکه‌های اجتماعی تکرار شد، وکلای پرونده سه متهم محکوم به اعدام اعلام کرد، اجرای حکم متوقف شده و پرونده متهمان دوباره بررسی خواهد شد.

آنها در اطلاعیه‌ای مشترک گفته‌اند که دیوان عالی ایران درخواست بررسی مجدد پرونده را پذیرفته و آن را برای دادرسی مجدد به یکی از شعبه‌های دیوان عالی ارجاع داده است.

در متن وکلای پرونده، که توسط خبرگزاری دانشجویی ایسنا، منتشر شده، آمده است: «با توجه به موازین قانونی و رویه جاری قضایی در حال حاضر اجرای حکم اعدام موکلین تا زمان تعیین تکلیف نهایی قضایی در این پرونده، متوقف می‌باشد.»

بابک پاکنیا، یکی از این چهار وکیل، یکشنبه (۲۹ تیرماه) در پیامی توییتری نوشت: «درخواست اعاده دادرسی از سوی دیوان عالی کشور پذیرفته شد.»

امیر حسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی اسفندماه گذشته در دادگاهی به ریاست ابوالقاسم صلواتی، با اتهام‌هایی چون درگیری مسلحانه، خروج غیرقانونی از کشور و شرکت در اعتراض‌ها و مشارکت در تخریب، به اعدام محکوم شدند. آنها همچنین در مجموع به ۳۸ سال زندان و ۲۲۲ ضربه شلاق محکوم شده‌اند.

فعالان حقوق بشر می‌گویند از این سه جوان تحت شکنجه اعتراف گرفته شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *