جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی؛ اطلاعات صدای کابین خلبان ‘استخراج شد’

0

رویترز به نقل از مقامات اداره بررسی سوانح هوایی فرانسه می‌گوید اطلاعات صدای کابین خلبان پرواز ۷۵۲ اوکراین که در آسمان ایران توسط سپاه پاسداران سرنگون شد از جعبه‌های سیاه این هواپیما استخراج شده، اما هنوز درباره محتویات آن چیزی نگفته است.

یک گروه بین‌المللی مسئول خواندن و تحلیل داده‌های جعبه سیاه هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ هستند که متشکل از نمایندگانی از کشورهای ایران، آمریکا، بریتانیا، کانادا، سوئد و فرانسه است.

وزارت خارجه ایران روز شنبه ۲۸ تیر اعلام کرد جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی را همراه با یک قاضی به فرانسه فرستاده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین با استقبال از انتقال جعبه سیاه به فرانسه گفت: “آنان که مقصر این حادثه هستند باید پاسخگوی آن باشند”. آقای زلنسکی گفته است که نمایندگانی از اوکراین نیز بر خواندن جعبه سیاه نظارت و همکاری خواهند کرد.

پیشتر فرانسوا-فیلیپ شامپین، وزیر خارجه کانادا نیز با تایید رسیدن جعبه سیاه به پاریس گفت که نمایندگان رسمی دولت کانادا در خواندن این جعبه مشارکت دارند.

جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی بعد از ماه‌ها مجادله بر سر ارسال و خواندن اطلاعات آن به فرانسه رسید.

غلامعباس ترکی، دادستان نظامی استان تهران هم گفته است که نماینده دادسرای نظامی ایران بر خواندن این جعبه نظارت دارد.

بوئینگ ۷۳۷ شرکت هواپیمایی اوکراین در نخستین ساعات بامداد ۱۸ دی ماه ۱۳۹۸، دقایقی پس از برخاستن از فرودگاه امام خمینی تهران هدف دو موشک قرار گرفت و سقوط کرد و همه ۱۷۶ سرنشین آن جان باختند.

ایران بعد از سه روز انکار، سرانجام اذعان کرد که پدافند سپاه پاسداران “به خاطر خطای انسانی” این هواپیما را هدف قرار داده و سرنگون کرده است.

پرواز تهران-کی‌یف علاوه بر شهروندان عمدتا ایرانی حامل ۵۷ کانادایی، ۱۱ اوکراینی، ۱۷ سوئدی، چهار افغان و چهار بریتانیایی بود.

چندی پیش بی‌بی‌سی فارسی به یک فایل صوتی دست پیدا کرد که نشان می‌دهد از همان ساعات اولیه سرنگون شدن هواپیمای مسافربری اوکراینی، مقام‌های هواپیمایی کشوری ایران در تماس با سپاه پاسداران، دریافته بودند که یک حمله موشکی انجام شده اما “به دلیل مسائل امنیتی” دستور داشتند چیزی نگویند.

چه اطلاعاتی در جعبه سیاه ثبت می‌شود؟

بیش از ۲۵۰ مورد مختلف اطلاعات از دستگاه‌های مختلف هواپیما در جعبه سیاه ثبت می‌شود. همین طور گفت‌وگوهایی که در کابین خلبان انجام می‌شود و ارتباطاتی که با برج مراقبت برقرار می‌شود در این دستگاه ضبط می‌شود. جعبه سیاه محفظه‌ای به رنگ نارنجی روشن است. این رنگ کمک می‌کند که راحت‌تر آن را پیدا کنند. جعبه سیاه از آلیاژی ساخته می‌شود که بر اثر انفجار، حرارت و سقوط در آب و خشکی به راحتی آسیب نمی‌بیند.

ایران توانایی فنی خواندن اطلاعات ثبت شده در جعبه سیاه را دارد. اما ممکن است که برای تفسیر و تحلیل بعضی از این اطلاعات، احتیاج به استفاده از دستگاه‌هایی باشد که ایران در اختیار ندارد.

ایران گفته بود از بین کشورهایی که توانایی خواندن اطلاعات جعبه سیاه را دارند، فقط به فرانسه اعتماد دارد.

بعضی از بازماندگان ۱۷۶ سرنشین هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ ایران را متهم می‌کنند که با نگه داشتن جعبه سیاه اطلاعات آن از بین برده تا مشخص نشود به چه دلیل پدافند سپاه به هواپیمای مسافری شلیک کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *