آمریکا به چین دستور داد کنسولگری خود در تگزاس را ببندد

0

آمریکا به چین دستور داده کنسولگری خود در شهر هیوستون ایالات تگزاس را ببندد. این تصمیم آمریکا که با اعتراض شدید چین روبرو شده، تازه‌ترین مرحله از تنش سیاسی دو کشور است که در ماه‌های اخیر به شدت بالا گرفته است. وزارت خارجه آمریکا دلیل بستن کنسولگری چین را “حفاظت از حق مالکیت معنوی و اطلاعات خصوصی آمریکا” اعلام کرده است.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین، اقدام آمریکا را “توهین‌آمیز و غیر قابل توجیه” خوانده و به شدت محکوم کرده است. چین گفته که این اقدام کاملا ناگهانی بوده و هشدار داده است که اگر ایالات متحده بلافاصله در تصمیم خود بازنگری نکند، آن را تلافی خواهد کرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از مقامی آگاه که نامش را نبرده، خبر داد که چین در حال بررسی بستن کنسولگری آمریکا در شهر ووهان به عنوان اقدامی تلافی‌جویانه است.

رسانه‌های آمریکا فیلم‌هایی را منتشر کردند که نشان می‌دهد افرادی در حیاط ساختمان کنسولگری چین در هیوستون، در حال آتش زدن کاغذ‌هایی در سطل آشغال هستند. پلیس و ماموران آتش‌نشانی در محل حاضر شدند اما اجازه ورود به ساختمان را پیدا نکردند

روز سه‌شنبه وزارت دادگستری آمریکا دولت چین را به حمایت از هکرهایی متهم کرد که به گفته مقام‌های آمریکایی آزمایشگاه‌های تولید واکسن کووید-۱۹ را هدف گرفته‌اند. آمریکا در همین ارتباط دو شهروند چین را به جاسوسی از مراکز پژوهشی خود متهم کرد اختلاف‌ و تنش کم‌سابقه میان چین و آمریکا از مدت‌ها پیش بر سر مواردی مانند تعرفه‌های تجاری، شیوع ویروس کرونا، قانون امنیتی جدید چین در هنگ‌کنگ و شرکت مخابراتی هواوی بالا گرفته است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تا کنون چندین اقدام تنبیهی و تحریمی علیه چین و مقام‌های این کشور اعمال کرده است.

بعد از اعتراض چین، مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که کشورش “نقض حاکمیت و ارعاب افراد” از سوی پکن را نمی‌پذیرد همان طور که “روندهای ناعادلانه تجاری، دزدی مشاغل آمریکایی و دیگر رفتارهای به شدت غلط جمهوری خلق چین” را نپذیرفته است. خانم اورتگاس همچنین به کنوانسیون ژنو اشاره کرده که بر اساس آن کشورها حق مداخله در امور داخلی کشور میزبان را ندارند. کنسولگری چین در هیوستون یکی از پنج کنسولگری این کشور در آمریکا است و مشخص نیست چرا واشنگتن دستور تعطیلی این مرکز دیپلماتیک را داده است.

.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *