رای مجلس نمایندگان آمریکا به لغو قانون جنجالی منع سفر

0

مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه طرحی را تصویب کرده است که قانون جنجالی منع سفر که در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ از جمله علیه شهروندان ایران به اجرا در آمده است را لغو می کند.این مجلس که در کنترل دمکرات هاست با ۲۳۳ رای در مقابل ۱۸۳ مخالف این طرح را تصویب کرد. انتظار نمی رود این طرح در مجلس سنا که در کنترل جمهوری خواهان است تحت بررسی قرار گیرد، و بعید است در کوتاه مدت تبدیل به قانون شود. با این حال جو بایدن نامزد حزب دمکرات در انتخابات آمریکا قول داده است در صورت پیروزی انتخاباتی فرمان منع سفر علیه کشورهای عمدتا مسلمان را لغو کند.

طرح مجلس نمایندگان که تحت هدایت جودی چو، نماینده کالیفرنیا در این مجلس، تنظیم شده بود تلاش می کند توانایی رئیس جمهور برای اعمال محدودیت های سفر بر شهروندان دیگر کشورها را مهار کند و تبعیض دینی در تصمیم های مهاجرتی را منع می کند. براساس این قانون با عنوان “نه به ممنوعیت” وزارت خارجه و وزارت امنیت ملی باید پیش از اعمال محدودیت هایی از این نوع با کنگره مشورت کنند، در غیر این صورت فرامین اجرایی فورا ملغی خواهد بود و افرادی که “به طور غیرقانونی از آن آسیب دیده اند” می توانند علیه دولت به دادگاه های فدرال شکایت کنند.

آقای ترامپ ابتدا در سال ۲۰۱۷ قانون منع سفر را امضا کرد که محدودیت های سفت و سختی را بر ورود مسافران از ایران، سوریه، عراق، سودان، لیبی، یمن و سومالی اعمال می کرد. عراق و سودان بعدا از این فهرست خارج شدند اما چاد، کره شمالی و ونزوئلا به آن اضافه شدند.

در روز ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ دولت ترامپ تعمیم این ممنوعیت به شش کشور دیگر را اعلام کرد. با این حال محدودیت اضافه علیه شهروندان اریتره، قرقیزستان، میانمار، نیجریه، سودان و تانزانیا فقط برخی ویزاها را تحت تاثیر قرار می دهد. مخالفان فرمان منع سفر آقای ترامپ از جمله دمکرات ها آن را تلاشی برای تبعیض و غیرقانونی می دانند. به گزارش نشریه “هیل” جرولد ندلر رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان این مصوبه را برای جلوگیری از “دست درازی قوه مجریه و دفاع از نقش کنگره در ایجاد قوانین مهاجرت” حیاتی توصیف کرد. او سیاست منع سفر را سیاستی علیه مسلمانان و “یکی از اولین گناهان دولت ترامپ” خواند.

او در صحن مجلس نمایندگان گفت: “زمانی که دولت ترامپ اولین نسخه این ممنوعیت را در ژانویه ۲۰۱۷ صادر کرد فورا معلوم بود که مغایر قانون اساسی، تبعیض آمیز و از نظر اخلافی زننده است.”در مقابل جمهوری خواهان مصوبه تازه را “بی خردانه” و “غیرمسئولانه” خوانده اند چون آن را تهدیدی علیه امنیت ملی می دانند. منتقدان این مصوبه می گویند که توانایی رئیس جمهور برای جلوگیری از مهاجرت در جریان همه گیری ویروس کرونا را تضعیف می کند.

دیود اسکالیس نماینده جمهوری خواه از لوئیزیانا گفت: “ما وقتمان را صرف طرحی می کنیم که دست رئیس جمهور آمریکا را برای حفاظت از جان آمریکایی ها می بندد، چه در مقابل تهدید تروریست ها از خارج یا حفاظت در برابر همه گیری هایی که ممکن است در آینده شیوع پیدا کنند. این دیوانگی است.”

جو بایدن نامزد انتخابات ریاست جمهوری از حزب دمکرات روز دوشنبه گفته بود که اگر رئیس جمهور شود فورا فرمان منع سفر را لغو خواهد کرد. آقای بایدن در جریان اجلاس مجازی “آرای یک میلیون مسلمان” گفت: “جامعه مسلمانان اولین جامعه ای بود که با قانون منع (سفر) مسلمانان طعم تعرض دونالد ترامپ به جوامع تیره پوست در این کشور را چشید.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *