سپاه پاسداران از شلیک موشک‌های بالستیک از «اعماق زمین» خبر داد؛ انتقاد شدید سنتکام

0

خبرگزاری صدا و سیما چهارشنبه ۸ مرداد از شلیک دوباره موشک‌های بالستیک سپاه در رزمایش «پیامبر اعظم ۱۴» این‌بار «از اعماق زمین» خبر داد و تصاویر شلیک این موشک‌ها را منتشر کرد. این در حالی است که ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا، سنتکام، سه‌شنبه از آزمایش موشک‌های بالستیک در خلیج فارس به‌شدت انتقاد کرد.

ناخدا یکم بیل اربن سخنگوی سنتکام روز گذشته پرتاب موشک‌های ایرانی در جریان این رزمایش را در منطقه‌ای که محل تردد متراکم کشتی‌هاست، «غیرمسئولانه» عنوان کرد. این رزمایش با همکاری مشترک نیروی دریایی و نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه عمومی خلیج‌فارس و تنگه هرمز برگزار شد.

سخنگوی سنتکام شلیک موشک‌ها بالستیک را تهدیدی بالقوه برای پایگاه‌های العدید قطر و ظفره امارات که میزبان نیروهای آمریکایی است، توصیف کرد. قبلا نیز لوکاس تاملینسون، خبرنگار «فاکس نیوز» گفته بود به دنبال فرود آمدن سه موشک ایران در آبهای نزدیک به پایگاه‌های میزبان نیروهای آمریکایی در قطر و امارات ، نیروهای آمریکایی در این پایگاه به حالت آماده باش درآمدند. بیل اربن اربن با تایید این خبر گفته است برای چند دقیقه و برای احتیاط هر دو پایگاه به حالت آماده باش درآمد، اما دوباره وضعیت عادی اعلام شد. نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا نیز روز سه‌شنبه هفتم مرداد رزمایش دریایی سپاه پاسداران در خلیج فارس را اقدامی «غیرمسئولانه و بدون ملاحظه» خواند.

درهمین زمینه، خبرگزاری صدا و سیما می‌گوید، روز چهارشنبه نیز «موشک‌های بالستیک از اعماق زمین به صورت کاملاً استتار شده» شلیک شدند و این دستاورد می‌تواند «سازمان‌های اطلاعاتی دشمن را در رویارویی احتمالی با چالش‌های جدی روبرو کند». امیر علی حاجی زاده٬ فرمانده نیروی هوافضای سپاه به خبرگزاری صدا و سیما گفته است «برای اولین بار در دنیا شلیک موشک‌های بالستیک از اعماق زمین و بدون استفاده از سکوهای پرداخت انجام شد».

حسین سلامی، فرمانده سپاه نیز روز گذشته با اشاره به این که راهبرد ایران دفاعی است، اظهار داشت: «ماهیت عملیاتی که امروز در سطح هوافضا و دریایی سپاه انجام شد، همگی تاکتیک‌های تهاجمی بودند». سپاه تاکنون چندین بار از وجود شهرک‌های زیرزمینی «مملو از موشک» خبر داده و تصاویری از داخل تونل‌های حاوی موشکهای بالستیک نیز منتشر شده است. صدا و سیما تصاویری از پهپاد‌های نیروی هوافضای سپاه نشان داده که به ماکت ناو هواپیمابر شبیه‌سازی شده آمریکا حمله می‌کنند.

همچنین هواپیما‌های سوخو ۲۲ سپاه، اهداف از پیش تعیین شده در جزایر فارور را به وسیله «بمب‌های بالدار» مورد هدف قرار دادند. در عملیات رزم روز چهارشنبه از موشک‌های هرمز و فاتح نیز استفاده شد. بر اساس آمارهای بین‌المللی، حدود ۳۰ درصد از نفتکش‌های جهان از تنگه هرمز می‌گذرند و روزانه نزدیک ۱۸٫۳ میلیون بشکه نفت و حدود ۱٫۷ میلیون بشکه فرآورده‌های نفتی و گاز مایع از این تنگه عبور می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *