آینده نسل جدید اینترنت در ایران

0

نسل پنجم اینترنت در ایران به‌صورت آزمایشی راه‌اندازی شده است اما سرعت این نوع اینترنت چقدر است، آینده‌اش چیست و چه مشکلاتی پیش روی آن است؟

فایو جی(۵G) در ایران

بر اساس گزارش ایرنا نخستین سایت فایوجی ایران، با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و ایرانسل، در محل پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، واقع در خیابان کارگر شمالی تهران راه‌اندازی شده است.

ایرنا در ادامه گزارش خود آورده است در روزهای آینده، ایرانسل دومین سایت نسل پنجم را در ساختمان مرکزی خود و در هفته‌های پیش‌رو نیز سایت‌های بعدی فایوجی خود را با اولویت مراکز علمی، تحقیقاتی و نیز مراکز مهم شهری، راه‌اندازی خواهد کرد. با وجود گزارش رسانه‌های ایران از گسترش شبکه فایو جی در ایران درباره زیر ساخت توسعه این شبکه در ایران تردیدهایی وجود دارد. ورود ‌‌اینترنت فایو جی می‌تواند سبب افزایش سریع برخی از فناوری‌ها در ‌‌ایران شود. برای آنکه فایو جی در ‌‌ایران امکان اجرا شدن داشته باشد، باید باندهای فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتزی آزاد شوند. ‌‌این بخش هم اکنون در انحصار صدا و سیما است.

بهزاد اکبری عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات‌‌ ایران درباره‌‌ این بخش توضیح داده است :«فرکانس از مسایل بسیار مهم در فایو جی است. زیرا فرکانس‌‌‌های بالای ۲۵ گیگاهرتز قابلیت پاسخگویی به سرویس‌‌‌های نیازمند، اطمینان‌پذیری بالا را ندارند. تامین کردن ‌‌این قابلیت‌ها در فرکانس‌‌‌های بالا بسیار هزینه‌بر است و توجیه اقتصادی ندارد. البته مشکل طیف و فرکانس را رگولاتوری حل می‌کند. اگر بخواهیم سرویس را فراگیر کنیم، صدا و سیما باید طیفی را که در اختیار دارد، آزاد کند تا بتوان از آن در توسعه فایو جی استفاده کرد. بدون آن یکی از بعد‌‌های اصلی فایو جی تحقق نمی‌یابد.»

با فن‌آوری فایو جی می‌توان تا ۲۰ گیگابیت داده را در هر ثانیه انتقال داد. سرعت نسخه آزمایشی فایوجی در ایران برای دانلود حدود ۱۵۰۰ مگابیت در ثانیه و سرعت آپلود ۱۰۸ مگابیت در ثانیه گزارش شده است. این سرعت تنهای برای دانلود بیش از ۵۰ برابر اینترنت کنونی در ایران است اما چند سوال وجود دارد.

آیا این سرعت در نسخه نهایی هم قابل دسترس است؟ آیا این سرعت تنها مختص شبکه داخلی در ایران خواهد بود؟ و آیا این سرعت در کل شبکه پایدار خواهد بود؟

تجربه فعلی نشان می‌دهد سرعت دسترسی کاربران ایران به سایت‌هایی با دامنه و محل ذخیره اطلاعات خارج از ایران بسیار پایین‌تر از شبکه داخلی ایران است. از طرفی بطور کلی شبکه اینترنت همراه در ایران پایدار نیست و در بسیاری از نقاظ حتی شهرهای بزرگ ایران هم به سطح حداقلی پوشش می‌رسد.

سایت زومیت گزارش داده است: «فایو جی آزمایشی ایرانسل روی باند فرکانسی ۳۵۰۰ مگاهرتز در حال تست بوده و با تجمیع فرکانسی طی روزهای آینده، تست سرعت سه گیگابیت‌ بر ثانیه هم برای نخستین‌بار در ایران تجربه می‌شود.»

اما اگر روزی چنین سرعتی در ایران به صورت واقعی در دسترس قرار گیرد چه روی خواهد داد؟

سرعت بالای پوشش شبکه فایو جی می‌تواند سبب توسعه هوش مصنوعی، پردازش ابری، ذخیره ابری و توسعه خانه‌های هوشمند و خودروهای خودران خواهد شد. از طرفی این سرعت می‌تواند سبب تحول جدید رسانه‌ای در ایران شود. افزایش این سرعت می‌تواند عاملی برای کاهش انحصار تصویری صدا و سیمای ایران شود.

ابرخودرو الکتریکی موستانگ

شرکت فورد نسخه خاصی از فورد موستانگ برقی مک ای را با قدرت هزار و ۴۰۰ اسب بخار معرفی کرده است. این خودرو دارای هفت موتور الکتریکی است که سه موتور در محور جلو و چهار موتور در محور عقب قرار گرفته‌اند.

محور جلو و عقب خودرو با محور محرک به هم وصل شده‌اند تا توزیع نیروی بهتری رخ دهد. این ترکیب اجازه می‌دهد این خودرو پر قدرت بتواند مانور دریفت را در پیست‌های اتومبیل‌رانی انجام دهد. در این خودرو برقی پرقدرت از سیستم ترمز توانمند و خاصی مجهز به بوستر برقی استفاده شده است که دارای سیستم بازیابی انرژی در هنگام ترمزگیری است.

هلی کوپتر فضایی

در آینده نزدیک اولین هلیکوپتر فضایی راهی مریخ خواهد شد. این محصول برای پرواز در جو رقیق مریخ توسعه پیدا کرده است. این شاهکار مهندسی اینجنیوتی نام دارد و مسیر تازه‌ای را برای کاوش‌های رباتیک در فضا ایجاد خواهد کرد.

چگالی جو مریخ تنها یک درصد زمین است و این عامل باعث می‌شود نیروی لیفت به شدت کاهش پیدا کند و این یکی از چالش‌های پیش روی مهندسان بوده است. این شرایط مانند پرواز در ارتفاع ۳۰ کیلومتری زمین است.

در این بالگرد دو پره وجود دارد که بر خلاف یکدیگر می‌چرخند. بالای این محصول پنل‌های خورشیدی برای شارژ شدن وجود دارند.

دوربین جدید نیکون

شرکت نیکون دوربین جدید فول فریم خود را با نام زد پنج معرفی کرده است.

این محصول از ارزان‌ترین دوربین‌های فول فریم در بازار است که با قیمت حدود هزار و ۳۰۰ دلار توسط نیکون برای روزنامه‌نگاران و تولیدکنندگان محتوا برای شبکه‌های مجازی ساخته شده است. وزن کم و اندازه کوچک آن امکان استفاده از آن را در شرایط مختلف فراهم می کند. حسگر این دوربین ۲۴ مگاپیکسلی است و می‌تواند تصاویر چهار کی را با نرخ ۳۰ فریم در ثانیه ثبت کند.

پوست رباتیک

مهندسان در حال توسعه پوستی برای ربات‌ها با قابلیت توانایی حس لامسه هستند. این پوست جدید می‌تواند دنیای ربات‌ها را وارد فاز جدیدی کند. این پوست جدید از تراشه ساخته شرکت اینتل استفاده می‌کند. با این پوست ربات‌ها می‌توانند چندین برابر سریع تر از انسان، جنس و بافت اشیا را شناسایی و تحلیل کنند. این تکنولوژی می‌تواند سبب توسعه ربات‌هایی در زمینه پرستاری و پزشکی شود. این توانایی جدید با توسعه هوش مصنوعی ربات‌ها را کاربردی‌تر خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *