کرونا در ایران – رکورد تازه: مرگ ۲۳۵ نفر تنها در ۲۴ ساعت؛ مرگ امام جمعه یزد

0

A health worker, right, checks temperature of passengers to help prevent the spread of the coronavirus upon arrival at the departure terminal of Tehran's Imam Khomeini airport, Iran, Friday, July 17, 2020. The first Emirates flight arrived in Iran after nearly 5 months of suspension of the most airliners flights to the country due to the coronavirus outbreak, as Iranian officials at the airport say they are doing everything possible to ensure passengers are not infected, and isolate those with symptoms. (AP Photo/Vahid Salemi)

در حالی شیوع کرونا در ایران روند افزایشی دارد که براساس آمار رسمی وزارت بهداشت، شمار مرگ براثر این بیماری در شبانه‌روز گذشته با رکوردشکنی ۲۳۵نفر ثبت شده است.

سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت ایران روز سه شنبه ۷ مردادماه با اعلام این خبر گفت که شمار مرگ بر اثر این ویروس تا کنون به ۱۶هزار و ۱۴۷ نفر رسیده است. بنابر این گزارش در شبانه روز گذشته دو هزار و ۶۶۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شده که در مجموع شمار مبتلایان ۲۹۶ هزار و ۲۷۳ نفر گزارش شده است. صحت آمار اعلام شده توسط جمهوری اسلامی همچون آمارهای چین و روسیه به شدت مورد تردید است و سازمان بهداشت جهانی و حتی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اعلام کرده‌اند که آمار واقعی ابتلا و مرگ چند برابر آمار رسمی در ایران است.

وضعیت قرمز ۱۵ استان،‌ هشدار در ۱۱ استان

سخنگوی وزارت بهداشت ایران همچنین از قرمز شدن وضعیت استان تهران خبر داد و مازندران، گلستان، فارس، آذربایجان شرقی، اردبیل، اصفهان، البرز، ایلام، خراسان رضوی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، لرستان و هرمزگان را دیگر استان هایی اعلام کرد که در وضعیت قرمز قرار دارند و  ۱۱ استان دیگر نیز در شرایط هشدار قرار دارند. 

اصرار بر عزاداری محرم توسط روحانی و دولت

افزایش تلفات ناشی از کووید ۱۹ در ایران در حالی است که حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در روزهای گذشته به لزوم برگزاری مراسم محرم حتی در مناطق قرمز تاکید کرده بود. هر چند برخلاف اظهارات رئیس جمهوری ایران، وزارت بهداشت مخالفت خود را از برپا کردن« مراسم پرجمعیت در محرم» اعلام کرده است.

رویکرد دولت روحانی درباره برگزاری مراسم علی رغم گسترش شیوع کرونا در ایران با واکنش های انتقادی بسیاری در شبکه های اجتماعی روبرو شد. اما مقامات مذهبی نزدیک به حکومت همچنان بر لزوم برگزاری مراسم محرم تاکید دارند. از جمله مکارم شیرازی در مخالفت با تعطیلی مراسم محرم گفت که «به هیچ قیمت نمی‌توان جلوی برگزاری مراسم عاشورا را گرفت، در زمان رضاخان با عاشورا چه کردند اما همه دیدند که کاری از پیش نبردند.»

مرگ امام جمعه موقت یزد بر اثر کرونا 

خبرگزاری‌های دولتی ایران می‌گویند سید جواد آیت‌اللهی، امام‌جمعه موقت یزد که به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان بستری بود، روز سه‌شنبه هفتم مرداد درگذشت. تا کنون چند مقامات جمهوری اسلامی از جمله چند نماینده مجلس بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

عیسی جعفری، نماینده بهار و کبودرآهنگ و فاطمه رهبر و محمدعلی رمضانی راهیافتگان از تهران و آستانه اشرفیه به مجلس قبل از تشکیل مجلس جدید جان خود را از دست دادند. 

انتقاد از عملکرد ضعیف دولت روحانی

همچنین پس از آغاز دومین موج شیوع کرونا در ایران و بالا رفتن آمار روزانه مبتلایان و کشته شدگان براثر این ویروس، انتقادها به عملکرد ضعیف و مشکلات مدیریتی دولت روحانی افزایش یافته است. پیش از این نیز بسیاری از مردم نسبت به آماری که در رابطه با کرونا مقامات دولتی ارائه می دهند، اعتماد نداشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *