برایان هوک از سمت خود به‌عنوان نماینده آمریکا در امور ایران کناره‌گیری کرد

0

برایان هوک، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور ایران، روز پنجشنبه شش اوت (۱۶ مرداد) از سمت خود کناره‌گیری کرد.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز با تایید استعفای برایان هوک، او را عضوی ارزشمند در وزارت امور خارجه آمریکا به رهبری خودش توصیف کرد و گفت: «من از برایان هوک نماینده ویژه [آمریکا] به‌خاطر بیش از سه سال خدمت در وزارت خارجه تشکر می‌کنم.» پمپئو دلیل استعفای هوک را اعلام نکرد و تنها گفت که وی به بخش خصوصی منتقل می‌شود

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز درباره جانشین آقای هوک نیز نوشت که الیوت آبرامز که هم اکنون نماینده ویژه این کشور در امور ونزوئلا است به جای برایان هوک قرار می‌گیرد. آقای آبرامز از جمله حامیان اصلی حمله آمریکا به عراق در دولت بوش محسوب می‌شد. آبرامز، ۷۲ ساله، کهنه سرباز جمهوری‌خواه است که در ونزوئلا رویکردی تند با هدف برکناری نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری این کشور را رهبری کرده است.

آقای هوک در گفت‌وگو با روزنامه نیویورک تایمز گفت: «با هر نوع ارزیابی‌ای، رژیم [ایران] و نیروهای تروریستی نیابتی‌اش نسبت به سه سال و نیم پیش ضعیف‌تر شده است. به توافق برسیم یا نه، خیلی موفق بوده‌ایم.»

هوک ۵۲ ساله در اواخر سال ۲۰۱۸ به این مقام در وزارت امور خارجه آمریکا منصوب شد و پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران و قدرت‌های جهانی، نقش مهمی در تقویب فشار واشنگتن بر تهران داشت. مخالفان هوک، وی را به‌خاطر تحریم‌های بی‌شمار علیه ایران مورد شماتت و انتقاد قرار داده‌اند و معتقدند که این تحریم‌ها روی زندگی مردم تاثیر داشته و تغییری در رفتار حکومت ایران نیز دیده نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *