قطر: درخواست شورای همکاری خلیج فارس برای تحریم تسلیحاتی ایران موضع ما نیست

0

یک مقام ارشد وزارت خارجه قطر می‌گوید درخواست شورای همکاری خلیج فارس برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران موضع همه کشورهای عضو این شورا نیست.

مطلق بن ماجد القحطانی نماینده ویژه قطر در امور تروریسم و حل اختلافات روز سه‌شنبه به الجزیره گفته است، معمولا بیانیه مشترک وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس توسط کشورهای عضو منتشر می‌شود و اعلامیه‌ اخیر شورا در رابطه با تحریم تسلیحاتی ایران، موضع همه اعضا نیست و توسط دبیر کلی این شورا منتشر شده است.

خبرگزاری بلومبرگ، روز یکشنبه ۱۹ مرداد گزارش داد شورای همکاری خلیج فارس روز شنبه با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد از این شورا خواسته است تا تحریم تسلیحاتی علیه ایران تمدید شود.

این نامه از شورای امنیت خواسته است «هرگونه تدابیر مضاعف لازم را نیز برای جلوگیری از اشاعه بی‌ثبات‌کننده سلاح‌های ایرانی اتخاذ کند».

بعد از اعلام این گزارش، مایک پومپئو وزیر خارجه ایالات متحده اعلام کرد کشورهای خاورمیانه خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران هستند و شورای امنیت باید به خواسته آن‌ها گوش کند.

وزارت خارجه ایران نیز درخواست شورای همکاری خلیج فارس را «غیرمسئولانه» نامید.

آقای مطلق بن ماجد القحطانی می‌گوید٬ به نظر دولتش تحریم‌های فعلی علیه ایران منجر به نتایج مثبتی نشده است و به رفع بحران كمک نمی‌كند، بلکه این مشکل باید از طریق گفتگو حل شود.

بگفته وی مسئله امنیت منطقه‌ای به یک گفتگوی جامع و واقعی نیاز دارد که همه طرف‌های مربوط به امنیت منطقه را در بر بگیرد. وی گفت سیاست «لجاجت و انکار» به بی‌ثباتی منجر می شود.

این مقام وزارت خارجه قطر می‌گوید کشورش متعهد به اصل کنترل تسلیحات و ساختن خاورمیانه‌ای عاری از سلاح‌های کشتار جمعی است، اما دولتها حق استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای را دارند.

شورای امنیت سازمان ملل از ۱۳ سال پیش در چندین قطعنامه، تحریم‌هایی تسلیحاتی علیه ایران وضع کرد؛ با این حال پس از تصویب برجام، شورای امنیت در قطعنامه ۲۲۳۱ اعلام کرد که این تحریم‌ها در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ (۲۷ مهر امسال) پایان می‌‌یابد.

آمریکا که به دنبال منقضی نشدن این تحریم است، روز سه‌شنبه ۲۱ مرداد قطعنامه پیشنهادی اصلاح‌شده خود در این مورد را به شورای امنیت ارائه کرد و از اعضای این شورا خواست تا امروز چهارشنبه، ۲۲ مرداد، نظر خود را دربارهٔ این پیش‌نویس اعلام کنند.

حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران نیز درباره بیانیه شورای همکاری خلیج فارس٬ گفت «این اطلاعیه‌ که صادر شده، اطلاعیه گمنامی است و معلوم نیست چه کسی حامی است و چه کسی نیست، یک اجلاس رسمی هم نبوده که بگوییم در این اجلاس چند کشور همسایه علیه ما صحبت‌ کرده‌اند. یک فردی به نام دبیر آن جلسه، یک اعلامیه‌ای داده و صحبتی کرده و مطرح کرده که باید ایران را تحت فشار قرار داد و تحریم تسلیحاتی ایران باید ادامه پیدا ‌کند».

نایف فلاح مبارک الحجرف، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، در نامه خود به شورای امنیت نوشته بود، «ایران به اشاعه تسلیحات در سراسر منطقه به عنوان بخشی لاینفک از سیاست توسعه‌طلبانه منطقه‌ای خود و مداخله طولانی‌مدتش در امور داخلی کشورهای عربی، از جمله کشورهای شورای همکاری خلیج [فارس]، ادامه می‌دهد که این، نقض آشکار منشور سازمان ملل است.»

واشینگتن هشدار داده که اگر شورای امنیت مانع اقدام ایران در خرید و فروش اسلحه نشود، از مکانیسم «ماشه» استفاده می‌کند که در توافق هسته‌ای با ایران، موسوم به برجام، پیش‌بینی شده بود و به این ترتیب همه تحریم‌ها علیه ایران بازمی‌گردد. چین و روسیه و ایران اما می‌گویند که آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شده و امکان استفاده از این مکانیسم را ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *