پس از انتقاد خامنه‌ای، مهدکود‌ک‌ها به آموزش‌و‌پرورش واگذار شد

0

پس از انتقاد علی خامنه‌ای از «وضعیت» مهدکودک‌ها در ایران، محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، از موافقت سازمان بهزیستی برای واگذاری مسئولیت مهدکودک‌ها به این وزارتخانه خبر داد

آقای حاجی‌میرزایی این موضوع را پنج‌شنبه شب، ۱۳ شهریورماه، در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو تلویزیون جمهوری اسلامی بیان کرد. وی گفت: «در دولت بحث کردیم که در تمام مهدکودک‌ها همه فعالیت‌های آموزشی تحت نظر آموزش و پرورش باشد و بهزیستی موافقت کرد که به آموزش و پرورش واگذار شود.» این خبر پس از آن منتشر می‌شود که رهبر جمهوری اسلامی روز ۱۱ شهریور در جلسه مجازی با مقام‌های آموزش و پرورش گفت که مهدکودک‌ها در ایران «رها» شده‌اند. وی به صراحت افزود که بر اساس گزارش‌های رسیده به وی، وضعیت آنها «به هیچ وجه خوب نیست». نارضایتی صریح علی خامنه‌ای از وضعیت مهدکود‌ک‌ها در ایران پس از انتقادهای طولانی‌مدت محافظه‌کاران از محتوای برنامه‌های این موسسات در ایران ابراز می‌شود. پیش از این نیز چند روحانی از جمله امامان جمعه شیراز، قم و بجنورد از برنامه‌های برخی مهدکودک‌ها در ایران از جمله رقص و شنا بدون جداسازی دختر و پسر انتقاد کرده بودند. پس از سخنان انتقادی رهبر جمهوری اسلامی، وحید قبادی دانا، رئیس سازمان بهزیستی ایران، در جمع خبرنگاران گفته بود که سخنان خامنه‌ای بسیار «راه‌گشا» بود و «طبیعتاً می‌بایست مسئول مهدهای کودک مشخص و تکلیف آنها یکسره شود.» آقای قبادی دانا افزود: «یک دستگاه مسئولیت مدیریت مهدهای کودک را بپذیرد و پاسخگوی اقدامات مختلف در این زمینه باشد»

او بدون اشاره به جزئیات از وجود یک «اختلاف نظر سنتی» برای اداره مهدهای کودک بین آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی خبر داد. در ایران، صدور مجوز و ارائه برنامه مهدکود‌ک‌ها بر عهده سازمان بهزیستی است و به گفته رئیس سازمان بهزیستی، «در سال‌های گذشته چالشی و اختلاف نظری بین دو دستگاه بوده است.» در حال حاضر، ۶۶۱ هزار کودک در ایران به مهدهای کودک می‌روند که تنها ۷ درصد کودکان زیر ۶ سال کشور را شامل می‌شود. پس از تغییر کتب آموزشی در مدارس و سرفصل کتاب‌های درسی در دانشگاه‌ها، مقام‌های جمهوری اسلامی تغییر محتوای برنامه‌های مهدکودک‌ها را در دستور کار قرار داده‌اند. وزیر آموزش و پرورش در این زمینه گفته است: «مهدهای کودک بهترین جایگاه هستند برای این که رفتار بسازند، چرا که رفتارها که در این سنین ساخته می‌شود به راحتی تغییر نمی‌کند»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *