صالحی: ایران در حال ساخت سالن مدرن‌تر در کوه‌های اطراف نطنز برای تولید سانتریفوژهای پیشرفته است

0

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز سه‌شنبه ۱۸ شهریور اعلام کرد کار ساخت «سالن مدرن‌تر، وسیع‌تر و فراگیرتری از نظر همه ابعاد» برای تولید سانتریفوژهای پیشرفته‌تر در کوه‌های اطراف نظنز آغاز شده است. علی اکبر صالحی که در کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی حاضر شده بود، با اشاره به «خرابکاری اخیر» در سایت هسته‌ای نطنز گفت: «سازمان انرژی اتمی از روزی که این اتفاق افتاد اقدامات لازم را در دو فاز شروع کرد»

وی فاز نخست را «تامین تجهیزات و راه‌اندازی مقدماتی برای تولید سانتریفوژهای پیشرفته» عنوان کرد و افزود: در فاز دوم «با توجه به اقدام خرابکارانه و خبیثانه تصمیم گرفته شد تا سالن مدرن‌تر، وسیع‌تر و فراگیرتری را از نظر همه ابعاد در کوه‌های اطراف نطنز برای این امر احداث کنیم». این مقام ایرانی اظهار داشت: «کار هم شروع شده است». رئیس سازمان انرژی اتمی هیچ جزئیاتی درباره «عوامل خرابکاری» در سالن تولید سانتریفوژهای پیشرفته تاسیسات نظنز نداده است و فقط گفته که شورای عالی امنیت ملی باید در این زمینه نظر بدهد. خرابکاری مورد اشاره آقای صالحی به انفجار روز ۱۲ تیرماه امسال در تاسیسات نطنز برمی‌گردد. بر اساس ارزیابی کارشناسان که با تطبیق عکس‌های منتشرشده توسط سازمان انرژی اتمی ایران و تصاویر ماهواره‌ای گوگل انجام شده، محل حادثه» مرکز مونتاژ سانتریفوژ ایران» بوده است

آقای صالحی در اظهارات روز سه‌شنبه خود نیز تایید کرد: «سالنی که زدند مربوط به سانتریفوژ‌های پیشرفته بود». این انفجار موجب کند شدن روند تولید این نوع سانتریفوژ شده است. شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی که کار تحقیقات در این زمینه را به عهده گرفته، روز ۱۳ تیرماه گفت: علت این حادثه مشخص شده ولی به دلیل «ملاحظات امنیتی» فعلا اعلام نمی‌شود. با این حال، جواد کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران، روز اول مرداد با اشاره به بازدید هیاتی از نمایندگان گفت که علت حادثه در سایت هسته‌ای نطنز «رخنه در مسائل حراستی و حفاظتی» بوده است. روزنامه «نیویورک تایمز» هم ۱۵ تیرماه به به نقل از یک فرمانده سپاه پاسداران، بدون ذکر نام او، نوشت که «انفجار یک بمب قوی در داخل ساختمان موجب وارد شدن خسارات سنگین به تاسیسات نطنز شده است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *