وضعیت تهران خطرناک و تعطیلی شهر ضروری است

0

رکوردشکنی دوباره کرونا با شناسایی ۵۶۱۶ بیمار جدید و ۳۱۲ جان‌باخته طی یک شبانه‌روز گذشته در ایران به ثبت رسید. هم‌زمان معاون وزیر بهداشت می‌گوید: «متأسفانه شرایط قرنطینه خانگی بیماران به درستی رعایت نمی‌شود.» قاسم جان‌بابایی همچنین افزود: «ابتلاهای خانوادگی به کرونا افزایش یافته است و هم‌زمان دو تا سه نفر از اعضای یک خانواده درگیر می‌شوند.» آقای جان‌بابایی همچنین گفت که تیم پزشکی دچار فرسودگی شده ولی در عوض تجربیات خوبی به دست آورده است. این در حالی است که وزیر بهداشت و سایر مقام‌های این وزارت‌خانه بارها نسبت به آمار بالای مرگ‌ومیر و ابتلا در میان کادر پزشکی و فرسودگی آن‌ها هشدار داده بود. از زمان شیوع موج سوم کرونا در ایران بسیاری از مقام‌های وزارت بهداشت خبر از پر شدن ظرفیت بیمارستان‌ها در کشور و به خصوص در تهران داده بودند و آمار وزارت بهداشت هم نشان‌دهنده افزایش روزانه مبتلایان به کووید-۱۹ طی سه ماهه گذشته است اما امروز قاسم جان‌بابایی، معاون وزیربهداشت گفت: «در حال حاضر در تهران بیش از چهار برابر ظرفیت فعلی بیماران مبتلا به کرونا ظرفیت بستری داریم»

آقای جان بابایی از مردم خواست که «استرس» نداشته باشند. پیش‌تر اما سعید نمکی وزیر بهداشت ایران از برپایی بیمارستان صحرایی به دلیل تکمیل ظرفیت بیمارستان‌ها در ایران خبر داده بود. آمار رو به رشد مبتلایان و جان‌باختگان به کرونا در ایران، کشور را در بالاترین رده جدول ابتلا و مرگ حاصل از کرونا در دنیا نگه داشته است. همچنان تهران بالاترین آمار را به خود اختصاص داده است. بر همین اساس امروز، حسن خلیل‌آبادی، بر ضرورت تعطیلی پایتخت تاکید کرد. به گفته این عضو شورای شهر تهران، تنها در روز دوشنبه ۲۸ مهرماه، ۱۶۰ نفر در بهشت زهرا به دلیل مرگ ناشی از کرونا به خاک سپرده شدند. وی به خبرگزاری فارس گفت: «وضعیت تهران به لحاظ کرونا به سمت خطرناک شدن پیش رفته و تعطیلی شهر ضرورت دارد»

به گفته وی آمار متوفیان کرونا در تهران بالاتر از متوسط کشوری است که دلیل آن، «تجمع‌های خانوادگی» و «حضور کارمندان در ادارات» است. علی ماهر، معاون برنامه‌ریزی و نظارت ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در تهران هم گفت که اگر روند ابتلا به همین روال ادامه داشته باشد، مطمئنا تهران با مشکل جدی در زمینه بستری بیماران جدید مبتلا به کرونا مواجه می‌شود و این امکان وجود دارد که در صورت بحرانی‌تر شدن شرایط از ظرفیت «بیمارستان‌های صحرایی» استفاده شود. براساس گزارش وزارت بهداشت ایران، جان‌باختگان بیماری کووید-۱۹ در ایران به ۳۱ هزار و ۳۴۶ نفر رسیده است و ۳۱ استان همچنان در وضعیت قرمز یا هشدار کرونا قرار دارند. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت براساس معیارهای قطعی تشخیصی، پنج هزار و ۶۱۶ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد و دو هزار و ۳۴۰ نفر بستری شدند. تا پیش از این تعداد بیماران جدید طی یک شبانه‌روز زیر پنج هزار نفر بوده است. مجموع بیماران کووید-۱۹ در ایران به ۵۴۵ هزار و ۲۸۶ نفر رسیده است. براساس آمار وزارت بهداشت در ایران، استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند و استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *