پنتاگون : حمله به شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران ضروری بود

0

وزارت دفاع ایالات متحده، پنتاگون، در مورد حملات هوای آمریکا به تاسیسات شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در مرز عراق و سوریه گفت: ما همواره حق واکنش نشان دادن در زمان و مکان مورد انتخاب خود برای حمایت و دفاع از مردم را برای خود محفوظ می‌دانیم.

جسیکا مک‌نولتی، یکی از سخنگویان پنتاگون روز دوشنبه هفتم تیر و در پاسخ کتبی به بخش فارسی صدای آمریکا در مورد دلایل حمله به پایگاه‌های نیروهای مورد حمایت ایران در مناطق مرزی عراق و سوریه و پس از واکنش‌ها از سوی تهران و بغداد گفت: پرزیدنت بایدن به صراحت اعلام کرده که او از نیروها و کارکنان آمریکایی، حمایت و دفاع خواهد کرد.

خانم مک‌نولتی افزود: اگر این حملات ادامه یابد، ما تردیدی در اقدام مقتضی و ضروری برای حمایت از خود و متحدان‌مان، نخواهیم کرد. هدف از این حملات، برهم زدن و مختل کردن یک سری حملات مستمر بود که باعث زخمی شدن کارکنان آمریکایی و خسارت زدن به تاسیسات آمریکایی می‌شد و محدود کردن خطر افزایش تنش.

این سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت: ما همواره حق واکنش نشان دادن در زمان و مکان مورد انتخاب خود برای حمایت از دفاع از مردم را برای خود محفوظ می‌دانیم.

او زمان برای اقدام نظامی آمریکا را مناسب خواند و گفت تصمیم رئیس جمهوری آمریکا این بود که چنین اقدامی، از کارکنان ایالات متحده حفاظت می‌کند و این حملات هر دو برای پاسخ به تهدید و به شکل مقتضی در مقیاس آن، ضروری بوده است

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا هم در مورد تاثیر احتمالی حملات روز یکشنبه آمریکا به مواضع گروه‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران چنین پاسخ داد: ما مذاکرات در وین را برای اجرای دو طرفه توافق هسته‌ای برجام دنبال می‌کنیم چرا که معتقدیم چنین بازگشتی، در خدمت منافع ملی ما است. ما هنوز اعتقاد داریم و نیت ما این است که برای ادامه دور بعدی مذاکرات، به وین بازگردیم.

از این مقام وزارت خارجه همچنین پرسیدیم آیا این حملات را باید هشدار به ایران تلقی کرد که او در پاسخ گفت: همان‌گونه که وزارت دفاع ایالات متحده توضیح داده، این حملات واکنش مستقیم به حملات قبلی و تهدیدهای مستمر علیه نیروهای ایالات متحده است. اگر این تحریک‌ها ادامه پیدا کند، واکنش‌های حفاظتی هم به تبع آن باید دنبال شود.

این مقام وزارت خارجه آمریکا افزود: ما این اقدام را انجام دادیم، چون رئیس جمهوری مصمم است که این هم در راستای منافع ملی ما است. ما می‌توانیم همزمان گفت‌وگوها را دنبال کرده و از منافع و نیروها و کارکنان خود دفاع کنیم.

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، عصر روز یکشنبه ششم تیر به وقت واشنگتن با صدور بیانیه‌ای از حمله نظامی ایالات متحده در این روز به مواضع «شبه نظامیان مورد حمایت ایران» در مناطق مرزی عراق و سوریه خبر داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *