هواداران حشد الشعبی از سفارت آمریکا در بغداد خارج شدند

0

هواداران گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران موسوم به حشد الشعبی روز چهارشنبه در پی انتشار بیانیه این گروه‌ها از محوطه سفارت ایالات متحده در بغداد خارج شدند.

روز چهارشنبه ۱۱ دی خبر رسید که سربازان آمریکایی به منظور پراکنده کردن هواداران شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران که برای دومین روز در مقابل مجتمع سفارت آمریکا در بغداد تجمع کرده‌ بودند گاز اشک‌آور پرتاب کرده‌اند.

ساعاتی بعد از آن، گروه‌های شبه‌نظامی عراقی با انتشار بیانیه‌ای از هواداران خود خواستند تا از اطراف سفارت آمریکا در بغداد عقب‌نشینی کنند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، گروه حشد الشعبی (بسیج مردمی)، در این بیانیه نوشته بود که این تصمیم در پاسخ به درخواست دولت عراق برای متفرق شدن معترضان گرفته شده است.

در این بیانیه خطاب به معترضان آمده که «پیام خود را رساندید» و از آنها خواسته شد تا پس از متفرق شدن از منطقه سفارتخانه، در بیرون از «منطقه سبز»‌ بغداد گرد هم بیایند.

محمد الحکیم، وزیر خارجه عراق، روز چهارشنبه در توئیتی نوشته بود که «پیام معترضان رسانده شد و اکنون بازگشت سالم آنها یک ضرورت است.»
یکی از فرماندهان ارشد کتائب حزب‌الله، گروهی که افرادش در حمله اخیر آمریکا کشته شدند، به خبرگزاری فرانسه گفته بود که با وجود صدور این بیانیه، افراد کتائب در محوطه سفارت «خواهند ماند». اما این خبرگزاری ساعاتی بعد، از «تخلیه کامل» محوطه سفارت از هواداران شبه‌نظامیان شیعه خبر داد.

کتائب (گردان‌های) حزب‌الله که از سال ۲۰۰۳ شکل گرفته و از سوی ایران تأمین مالی می‌شود از گروه‌های اصلی حشدالشعبی عراق است.

در حمله اخیر آمریکا به گروه کتائب حزب‌الله دست‌کم ۲۵ شبه‌نظامی شیعه کشته و ۵۵ نفر نیز زخمی شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *