ایران جعبه‌های سیاه هواپیمای مسافری ساقط شده توسط سپاه را به اوکراین تحویل می‌دهد

0

ایران جعبه‌های سیاه هواپیمای مسافری اوکراینی را که ده روز پیش توسط موشک‌های سپاه پاسداران در نزدیکی تهران ساقط شد و جان ۱۷۶ نفر را گرفت، به اوکراین تحویل می‌دهد.

رویترز روز شنبه ۲۸ دی گزارش داد، مسئولان ایرانی تمهیدات لازم را نیز برای کارشناسان فرانسوی، کانادایی، و آمریکایی جهت بررسی اطلاعات این جعبه‌های سیاه فراهم کرده‌اند.

حسن رضایی‌فر، یکی از مدیران هواپیمایی کشوری در ایران، گفت: «ما با استفاده از تخصص کشورهای فرانسه، کانادا، و آمریکا، ما تلاش خواهیم کرد اطلاعات جعبه‌های سیاه را در اوکراین بررسی کنیم.»

وی گفت که اگر این تلاش نتیجه ندهد، جعبه‌های سیاه به فرانسه ارسال می‌شوند.

بامداد چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه یک فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی اوکراین با ۱۷۶ سرنشین پس از برخاستن از فرودگاه بین المللی امام خمینی در حومه تهران، با شلیک پدافند هوایی سپاه پاسداران سرنگون شد. پس از چند روز اصرار مقامات ایران، که می گفتند سقوط هواپیما در پی نقص فنی روی داده است، سپاه سرانجام اعلام کرد که این هواپیما را به اشتباه هدف قرار داد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، ضمن ابراز امیدواری نسبت به همکاری ایران در بررسی جوانب سانحه سقوط هواپیمای خطوط هوایی اوکراین در تهران، خواستار به نتیجه رسیدن هرچه سریعتر این تحقیق شد.

وزیر خارجه آمریکا شامگاه پنجشنبه ۱۹ دی ماه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز گفت که امیدوار است ایرانی‌ها با این تحقیق همکاری کامل داشته باشند و تمام جهان بتواند اطمینان یابد که هواپیماهای مسافربری در امنیت به ایران رفت و آمد می‌کنند و اگر هم خطری هست، از آن مطلع شوند. وی گفت: «اگر هم نیاز باشد که جامعه جهانی آن فرودگاه را تعطیل کند، باید این کار را انجام داد.»

آقای پمپئو گفت: «ما باید قضیه این هواپیما را خیلی سریع به طور کامل بررسی کرده و به انجام برسانیم. من گزارش‌ها را دیده‌ام. فقط می‌توانم بگویم که باید خیلی زود از اصل موضوع آگاه شویم.»

Original Source

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *