گزارش مخدوش رسانه‌های حکومتی ایران از پوشش خبری سخنان خامنه‌ای توسط رسانه‌های غربی

0

رسانه‌های دولتی ایران از پوشش خبری رسانه‌ های غربی از خطبه‌های کم‌سابقه رهبر جمهوری اسلامی در نماز جمعه تهران تصویری مخدوش ارائه داده، و تمرکز رسانه‌های خبری غربی بر پاسخ عمدا ناقص او به مشکلات داخلی را نادیده گرفته‌اند.

علی خامنه‌ای که پس از ده سال در نماز جمعه سخنرانی می‌کرد، با ابراز تاسف از سرنگونی هواپیمای مسافری اوکراینی توسط پدافند موشکی سپاه پاسداران در هشتم ژانویه – که منجر به کشته شدن همه ۱۷۶ سرنشین آن شد و مسئولان به مدت سه روز از بیان حقیقت خودداری کردند – این اتفاق را یک فاجعه جانسوز توصیف کرد؛ اما از بیانیه‌های نادرست حکومتش در مورد سرنگونی هواپیما عذرخواهی نکرد و در عوض آنهایی را که به اعتراضات ضدحکومتی پیوستند مورد انتقاد قرار داد و گفت که آنها نمایندگان مردم ایران نیستند.

رسانه‌های غربی خطبه‌های خامنه‌ای را به صورت گسترده‌ای تحت پوشش خبری قرار دادند. رسانه‌های حکومتی ایران مانند خبرگزاری فارس و ایسنا خلاصه‌ای از گزارش‌های رسانه‌های غربی را در این ارتباط منتشر و تنها بخش انتقاد او از آمریکا و قدرت‌های اروپایی را برجسته کردند.

بررسی بخش فارسی صدای آمریکا از گزارش رسانه‌های دولتی ایران در مورد پوشش خبری هشت رسانه عمده غربی نشان می‌دهد آنها چند نکته کلیدی این گزارش‌ها را نادیده گرفته‌اند.

به عنوان مثال خبرگزاری فارس از اشاره به این بخش از گزارش خبرگزاری رویترز که آقای خامنه‌ای به طور مستقیم از فاجعه ساقط کردن اشتباهی هواپیمای مسافری عذرخواهی نکرد و این موضع واکنش خشم‌آلود برخی کاربران ایرانی را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت، خودداری کرده است.

مثال دیگر گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، است. این خبرگزاری به این بخش از گزارش روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، که در آن نوشته شده است خامنه‌ای «تنها به یک تسلیت مختصر» به خانواده‌های قربانیان حادثه اکتفا کرد و معترضان ایرانی را «آلت دست آمریکا» خواند، هیچ اشاره‌ای نکرده است.

Original Source

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *