ادامه پنها‌ن‌کاری در آمار کرونا در ایران؛ تعداد قربانیان‌ در برخی استان‌ها «نامشخص» است

0

در حالی که هنوز آمار قربانیان در برخی از استان ها به صورت شفاف از سوی مقامات اعلام نمی شود، وزارت بهداشت آمار تلفات کرونا در ایران را ۹۲ نفر گزارش کرده است.

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، روز چهارشنبه ۱۴ اسفند گفت که تا کنون ۲۹۲۲ نفر در ایران به کرونا مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۹۲ نفر جان باخته و ۵۵۲ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

بر این اساس، بیشترین آمار مبتلایان مربوط به تهران با ۲۵۳ نفر، قم با ۱۰۱ نفر، و گیلان با ۳۵ نفر است. اما این مقام وزارت بهداشت اعلام نکرد که جان‌باختگان مربوط به کدام استان‌ها هستند.

انتقادها به شفافیت در اطلاع رسانی درحالی بالا گرفته که مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، هم آمار مبتلایان به کرونا در ایران را واقعی ندانسته و گفته بود ویروس کرونا در ایران «به شوخی» گرفته شده است.

همچنین نماینده رشت در مجلس هم آمار فوتی‌ها از سوی وزارت بهداشت را «چیزی شبیه شوخی» دانسته و وضعیت گیلان را وخیم توصیف کرده بود.

اما خبرگزاری ایرنا گزارشی را از سوی مسئولان علوم پزشکی استان‌ها تا ظهر روز چهارشنبه ۱۴ اسفند ماه منتشر کرده که براساس آن هنوز آمار جان‌باختگان در استان‌های تهران، قم، و گیلان مشخص نیست. این در حالی که این سه استان بیشترین آمار مبتلایان به کرونا را دارند.

در حالی که مجموع تعداد قربانیان ۷۱ نفر اعلام شده است، وزارت بهداشت ظهر امروز این رقم را ۹۲ نفر اعلام کرد. آمار پیشین وزارت بهداشت نیز ۷۷ نفر بود که باز هم با آمار دانشگاه های علوم پزشکی متفاوت است.

با تمام این اختلاف آمارها و انتقادها، آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه اطلاع رسانی مسئولان جمهوری اسلامی درباره ویروس کرونا در ایران را با صداقت و شفافیت دانست و گفت که برخی کشورهای دیگر که این بیماری در آنها شدیدتر است، پنهان‌کاری می‌کنند.

این در حالی است که بسیاری معتقدند اطلاع رسانی درباره ابتلا به ویروس کرونا در ایران به دلیل همزمانی با انتخابات مجلس شورای اسلامی دیرهنگام صورت گرفت و از این رو، ابتلا به آن به سرعت همه گیر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *