آمریکا با بازنگری در يک پيمان تسليحاتی صادرات پهپادهای نظامی را افزايش می‌دهد

0

خبرگزاری رویترز در یک گزارش اختصاصی از قول مقامات ارشد آمریکایی و مدیران شرکت‌های تسلیحاتی می‌نویسد دولت دونالد ترامپ قصد دارد با بازنگری در معاهده موسوم به «رژیم کنترل فناوری موشکی» (ام‌تی‌سی‌آر) زمینه فروش پهپادهای نظامی را به طیف وسیع‌تری از کشورهای جهان فراهم کند.

هدف این معاهده که در سال ۱۹۸۷ توسط کشورهای گروه ۷ پیشنهاد و به تصویب رسید محدود کردن خطر توسعه سلاح‌های کشتار جمعی و تخریب گسترده است. آمریکا با بازنگری در این معاهده می‌تواند پهپادهای نظامی را به کشورهایی که بی‌ثبات تلقی می‌شوند مثل اردن یا امارات متحده عربی بفروشد.

بازنگری در این معاهده بخشی از برنامه‌های گسترده دولت دونالد ترامپ برای افزایش صادرات اسلحه است. دولت فعلی آمریکا تاکنون بسیاری از مقررات مربوط به صدور تسلیحات را تغییر داده و از چند معاهده تسلیحاتی بین المللی از جمله «معاهده آسمان‌های باز» و «پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد» خارج شده است.

بازنگری در معاهده «رژیم کنترل فناوری موشکی» به شرکت‌های تسلیحاتی آمریکایی امکان می‌دهد وارد بازار بین المللی شوند که در حال حاضر در دست کشورهایی نظیر اسرائیل و چین است که هیچ یک عضو این پیمان نیستند.

هیدی گرانت رییس بخش امنیت فناوری تسلیحاتی وزارت دفاع آمریکا حاضر نشد در مورد این تغییر سیاست اظهار نظر کند ولی گفت ارتش آمریکا با فروش پهپادهای نظامی به طیف گسترده‌تری از کشورها موافق است.

او افزود: «فروش این جنگ افزارها توانایی نظامی کشورهای متحد آمریکا را افزایش می‌دهد و جایگزین پهپادهای محصول کشورهای دیگر خواهد شد. عدم پاسخگویی به این تقاضای بازار ضربه بزرگی به خود ما خواهد بود.»

او در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز اظهار داشت پهپادهای محصول آمریکا به کشورهای متحد در مبارزه با تروریسم، کنترل بهتر مرزها و در مجموع به مهار تهدیدها قبل از رسیدن به ایالات متحده کمک خواهد کرد. او حاضر نشد نام کشورهایی را که از نظر وزارت دفاع صلاحیت خرید پهپادهای آمریکایی را دارند، اعلام کند.

وزارت خارجه آمریکا که در زمینه فروش پهپاد به کشورهای خارجی تصمیم نهایی را می‌گیرد و کاخ سفید نیز حاضر نشدند در این زمینه اظهار نظر کنند.

يک مقام آمریکایی و مدیران شرکت‌های تسلیحاتی گفتند وزارتخانه‌های تجارت، انرژی، دادگستری و امنیت میهن در ماه مه موافقت خود با این تغییر سیاست را اعلام کرده و انتظار می‌رود که وزارت خارجه آمریکا نیز فروش اولین پهپادها بر اساس بازنگری در معاهده را تابستان امسال اعلام کند.

شورای امنیت ملی قرار است روز ۲۷ خرداد (۱۶ ژوئن) این تغییر سیاست را تصویب و در مورد اعلام خبر رسمی آن از سوی کاخ سفید تصمیم‌گیری کند.

داده‌های پژوهشکده‌های دفاعی نشان می‌دهد که تاکنون پهپادهای ساخت آمریکا به تعداد زیاد فقط به فرانسه، بریتانیا و استرالیا صادر شده است.

به گفته کارشناسان، کشورهای خاورمیانه نظیر عربستان سعودی، امارات متحده و اردن مشتریان بالقوه محسوب می‌شوند و مسلما با تغییر سیاست واشنگتن در صف اول خرید پهپادهای نظامی خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *