سازمان عفو بین‌الملل به اعدام مخفیانه هدایت عبدالله‌پور،‌ زندانی سیاسی کُرد، واکنش نشان داد

0

سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه‌ای به اعدام مخفیانه هدایت عبدالله‌پور،‌ زندانی سیاسی کُرد، واکنش نشان داد و گفت مقامات ایران باید «بازی‌های بی‌رحمانه» خود با خانواده این زندانی سیاسی کرد را متوقف کنند.

سازمان عفو بین الملل روز پنجشنبه ۲۲ خرداد با انتشار این بیانیه اعلام کرد،‌ مقامات ایران باید فوراً سرنوشت و محل نگهداری این زندانی سیاسی کرد را که اخیرا به طور مخفیانه در زندان سپاه پاسداران اعدام شده است را روشن کنند.

به اعتقاد این نهاد حقوق بشری،‌ مقامات ایران تا زمانی که از افشای سرنوشت یا محل نگهداری قربانی خودداری کنند طبق قوانین بین المللی مرتکب جرم «ناپدیدسازی قهری» شده‌اند. بر اساس این بیانیه،‌ مقامات ایران سابقه‌ای طولانی در اعدام مخفیانه اعضای گروه‌های اقلیت قومی و دفن آنها در گورهای بدون نشان دارند و در برخی از موارد سال‌ها از افشای جزئیات کشتن آنها امتناع کرده‌اند.

به گزارش سازمان عفو بین الملل،‌ هدایت عبدالله‌پور که پس از یک محاکمه کاملاً ناعادلانه در رابطه با درگیری مسلحانه بین سپاه پاسداران و اعضای حزب دموکرات کردستان ایران به اعدام محکوم شده بود از تاریخ ۲۰ اردیبهشت ماه به مکانی نامعلوم منتقل شد. رئیس مرکز اجرای احکام ارومیه در استان آذربایجان غربی روز چهارشنبه ۲۱ خرداد به خانواده وی اعلام کرد که این زندانی سیاسی کُرد سه هفته پیش در شهر اشنویه اعدام شده است.

این نهاد حقوق بشری می‌گوید، رئیس مرکز اجرای احکام ارومیه در پاسخ خانواده که چرا به آنها زمان اعدام اعلام نشده گفته است،‌ اجازه ندارد اطلاعات بیشتری را ارائه دهد و فقط اضافه کرد که این اعدام به دنبال «دستور از بالا» انجام شده است. به نوشته سازمان عفو بین‌الملل، این احتمالا به معنای آن است که سپاه پاسداران دستور اعدام آقای عبدالله‌پور را داده بود. 

سازمان عفو بین الملل می‌گوید پیش از این نیز دادستان پرونده در پیامی به خانواده این زندانی سیاسی کُرد اعلام کرده بود: «وقتی وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران به شما نمی‌گویند که خویشاوند شما کجا است، بهتر است به گورستان مراجعه کنید.»

دایانا التهاوی، معاون مدیر خاورمیانه و شمال آفریقا عفو بین الملل، با اشاره به این که جسد هدایت عبدالله‌پور باید برای تحقیقات مستقل در مورد شرایط پیرامون اعدام غیرقانونی به خانواده او واگذار شود، می‌گوید: «این واقعیت که مقامات ایران در حال انجام این بازی‌های ظالمانه با خانواده هدایت عبدالله‌پور هستند بیشتر نشان دهنده تحقیر آنها برای زندگی بشر است. آنها با امتناع از افشای حقیقت، عمداً باعث ناراحتی و اضطراب روانی غیرقابل توصیف برای عزیزان او می شوند.»

هدایت عبدالله پور فعال سیاسی و مدنی کرد که خرداد ماه سال ۹۵ به همراه ۶ نفر دیگر در اشنویه بازداشت و به اتهام «بغی» به اعدام محکوم شده بود، مقامات جمهوری اسلامی روز چهارشنبه ۲۱ خرداد به خانواده او اعلام کرده‌اند که این فعالان مدنی که چند سال پیش متهم به درگیری در اشنویه بوده یک ماه پیش در زندان مرکزی ارومیه اعدام شده و تا به امروز مقامات به خانواده و وکلای وی اعلام نکرده بودند که حکم اعدام به مرحله اجرا درآمده است. 

اعدام هدایت عبدالله پور در حالی به مرحله اجرا در آمده است که بر اساس اطلاعات موجود،‌ پرونده این فعال سیاسی و مدنی بعد از تأیید حکم اعدام به کمیسیون عفو و بخشودگی ارسال شده بود و به گفته کارشناسان حقوقی، اجرای این حکم تا زمان اعلام نتیجه نهایی از سوی کمیسیون عفو و بخشودگی، با قانون مغایرت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *