تلاش برای پیشگیری از شیوع کرونا موجب افزایش موارد ابتلا به بیماری‌های خطرناک دیگر شده است

0

در حالی که کشورهای فقیر بیشترین آسیب را از همه‌گیری جهانی کرونا دیده‌اند و همچنان برای پیشگیری از شیوع کووید۱۹ دست و پنجه نرم می‌کنند، اکنون شاهد افزایش ناگهانی بیماری‌های دیگر و مرگ ناشی از آنها شده‌اند؛ بیماری‌هایی که با واکسیناسیون قابل پیشگیری هستند.

به گزارش نیویورک تایمز، در بهار سال جاری و در اوج بحران کرونا، سازمان بهداشت جهانی و یونیسف (صندوق کودکان سازمان ملل متحد) اخطار دادند که همه‌گیری کرونا با تجمع کودکان برای دریافت واکسن می تواند موجب تسریع شیوع ویروس جدید شود. در نتیجه این هشدار بسیاری از کشورها واکسیناسیون گروهی خود را به تعویق انداختند.

اما پیامد وخیم تاخیر در واکسیناسیون این بود که موارد ابتلا به بیماری‌هایی که با واکسیناسیون قابل پیشگیری هستند در بسیاری از کشورهای محروم به شدت افزایش یافته است.

اکنون بیماری دیفتری در پاکستان، بنگلادش، و نپال پدیدار شده، و موارد زیادی از شیوع وبا در جنوب سودان، کامرون، موزامبیک، یمن، و بنگلادش گزارش شده است.

بیماری سرخک در سراسر جهان از جمله بنگلادش، برزیل، کامبوج، جمهوری آفریقای مرکزی، عراق، قزاقستان، نپال، نیجریه، و ازبکستان رو به افزایش است.

و انواع جهش‌یافته ویروس فلج اطفال در بیش از ۳۰ کشور مشاهده شده است.

شیبوزو اوکونتا، رئیس دفتر «سازمان پزشکان بدون مرز» در غرب و مرکز آفریقا می‌گوید که اکنون خطر جدیدی جهان را تهدید می‌کند: «یک همه‌گیری که شمار کودکان قربانی آن طی فقط چند ماه بیشتر از کودکان قربانی کووید خواهد بود.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *