محاسبات تازه: وجود «دست‌کم ۳۶ تمدن هوشمند دیگر» در کهکشان ما

0

کهکشان راه شیری

یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین پرسش‌های رو در روی بشر این است که آیا به جز ما کس دیگری در کهکشان‌ها زندگی می‌کند؟

سال‌هاست محاسباتی که برای پاسخ به این پرسش انجام می‌گیرد بر اساس معادله درِیک شکل می‌گیرند. اما اکنون گروهی از دانشمندان در دانشگاه ناتینگهام بریتانیا می‌‌گویند از طریق محاسبات جدید به نوع جدیدی از «فرگشت کیهانی» رسیده‌اند که چشم‌انداز تازه‌ای ارائه می‌دهد.

این دانشمندان می‌گویند برآوردهایشان نشان می‌دهد که به احتمال زیاد دست‌کم ۳۶ تمدن هوشمند دارای قابلیت ارسال پیام به‌طور همزمان در کهکشان راه شیری وجود دارد.

کهکشان راه شیری که خورشید ما نیز جزئی از آن است تخمیناً ۱۰۰ میلیارد تا ۴۰۰ میلیارد ستاره دارد.
پژوهش‌ها نشان می‌دهد که در کهکشان ما حدوداً برای هر ستاره یک سیاره فراخورشیدی نیز وجود دارد.

این تحقیق جدید که امروز در نشریه اخترفیزیک (استروفیزیکس جورنال) منتشر شده می‌‌گوید که، به قیاس با کره ما، برای تکوین زیست هوشمند در سیارات حدود ۵ میلیارد سال نیاز است.

این تحقیقات پایه را بر این می‌گذارد که در صورت وجود ترکیب و شرایط مشابه با وضعیت کره زمین، حیات نیز به احتمال زیاد در آن سیارات شکل می‌گیرد.

مبنای دیگری که این پژوهش جدید بر آن بنا شده این است که تمدن‌های فناورانه دست‌کم صد سال به درازا می‌کشند، همانگونه که تمدن تکنولوژیک امروزی ما ۱۰۰ سال است ادامه داشته است.

در این محاسبه جدید مواردی که وارد معادله شده عبارتند از تاریخ‌های شناخته‌شده تشکیل ستاره‌ها، میزان وفور ستاره‌های غنی از فلز مانند خورشید ما، احتمال وجود سیاره‌های مانند زمین در مدار ستارگان و در محدوده زیست‌پذیر.

البته برآورد دست‌کم ۳۶ تمدن دارای توان ارسال پیام با فاکتورهایی بسیار خوش‌بینانه به‌دست آمده است.

مؤلفان این تحقیق جدید یادآور می‌شوند که میانگین فاصله هر یک از این ۳۶ تمدن می‌تواند «در حدود ۱۷ هزار سال نوری» که بنابراین شناسایی و ارتباط‌گیری بین آنها در حال حاضر ناممکن است.

کریستوفر کانسلیس، پروفسور اخترفیزیک در دانشگاه ناتینگهام که رهبری این پژوهش را برعهده داشته می‌گوید: «اگر مطمئن شویم که وجود زیست هوشمند در کهکشان ما رایج است این امید در دل ما شکل می‌گیرد که ممکن است تمدن ما هم بتواند بسیار طولانی‌تر از چند سده به حیات خود ادامه دهد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *