پافشاری نتانیاهو بر اجرای طرح الحاق کرانه باختری به‌رغم مخالفت‌ها

0

با وجود تشدید مخالفت‌های بین‌المللی با قصد قریب‌الوقوع اسرائیل برای گسترش خاک این کشور از طریق الحاق یهودی‌نشین‌های ساخته شده در کرانه باختری، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، بر لزوم آغاز روند الحاق تاکید کرد.

بنیامین نتانیاهو دوشنبه شب، ۲۶ خرداد، در نشست حزب لیکود گفت او در مرحله نخست خواهان انضمام نیمی از مناطق موسوم به «ج» در کرانه باختری است.

به نوشته سایت خبری وای‌نت، بنیامین نتانیاهو همچنین در این روز در دیدار با نظامیان پیشین که حامی این اقدام او هستند، گفت که انضمام گام به گام عملی خواهد شد.

نخست وزیر اسرائیل بار دیگر «حمایت آمریکا» از آغاز حاکمیت رسمی کشورش بر مناطق یهودی‌نشین‌ها را «تاریخی» نامید و موضع دولت دونالد ترامپ را «ستایش» کرد.

تاریخ ۱۱ تیرماه برای آغاز روند الحاق تعیین شده، اما مقامات دولت اسرائیل گفته‌اند بروز احتمالی تاخیری اندک برای تکمیل مقدمات، به مفهوم لغو طرح نیست.

بنی گانتس، وزیر دفاع و رهبر حزب آبی- سفید نیز دوشنبه در سخنرانی ویدئویی برای کمیته یهودیان آمریکا انضمام را «به رسمیت شناختن واقعیات» نامید و گفت او از عملی کردن این طرح «به شیوه‌ای مسئولانه» حمایت می‌کند.

به نوشته وای‌نت، بنی گانتس و گابی اشکنازی، سیاستمدار اصلی دیگر در حزب آبی- سفید که وزیر خارجه است، بر لزوم انجام الحاق ضمن هماهنگی با آمریکا و اردن تاکید کرده‌اند.

این در حالی است که به گزارش رسانه‌های اسرائیل، ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، که پیشتر گفته است که واکنش کشورش به الحاق «سخت» خواهد بود، تماس تلفنی بنیامین نتانیاهو در روزهای اخیر را بی‌پاسخ گذاشته است.

در این میان، به نوشته تایمز اسرائیل، در میان اعضای حزب دموکرات در کنگره آمریکا، کوششی برای ابراز مخالفت هماهنگ با انضمام در جریان است.

بنیامین نتانیاهو بر اساس طرح صلح دولت دونالد ترامپ، موسوم به «معامله قرن»، که حدود ۳۰ درصد از اراضی فلسطینی کرانه باختری را در دست اسرائیل باقی می‌گذارد، از حدود هفت ماه پیش، علنا قصد خود برای الحاق را مطرح کرده و آن را «فرصتی که نباید از دست داد» نامیده است.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، بارها در دوره اخیر گفته است که انضمام این مناطق «یک تصمیم داخلی» است اما برخی از وزیران اسرائیل مانند زاخی هانگبی، در روزهای اخیر بعید ندانسته‌اند که دونالد ترامپ نیز از الحاق حمایت نکند.

در زمینه نگرانی اسرائیل از واکنش احتمالی آمریکا به عملی شدن الحاق، بنیامین نتانیاهو و بنی گانتس روز ۲۵ خرداد با دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در اسرائیل دیدار کردند اما جزئیاتی از ماحصل این مذاکرات منتشر نشد.

از سوی دیگر، به گزارش آسوشیتدپرس، وزیران خارجه کشورهای اتحادیه اروپا دوشنبه در تماس ویدئویی با مایک پومپئو، با تاکید بر مخالفت قاطع با «معامله قرن»، از آمریکا خواستند از حمایت از الحاق خودداری کرده و برای تجدید مذاکرات اسرائیلی- فلسطینی تلاش کند.

جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه، پیشتر تاکید کرده که انضمام، «غیرقانونی» بودن اشغال ۵۳ ساله کرانه باختری از سوی اسرائیل را پاک نمی‌کند.

در همین حال طرح اسرائیل برای الحاق، تنش با غزه را نیز تشدید کرده است؛ ارتش اسرائیل دوشنبه شب به نقاطی از غزه در واکنش به خمپاره‌ای که به جنوب اسرائیل شلیک شده بود، حملات همزمان زمینی و هوایی کرد.

راکت فلسطینیان که هنوز هیچ سازمانی مسئولیت شلیک آن را عهده‌دار نشده، به فضای باز در منطقه اشکول اصابت کرد که آسیب جانی نداشت اما در عملیات انتقامی اسرائیل، جنگنده‌ها و تانک‌هایش، به الرفح در جنوب غزه حمله کردند.

ارتش سرائیل ارزیابی کرده که شلیک راکت از غزه به احتمال زیاد سرآغاز سلسله اقداماتی از سوی حماس است که به فلسطینیان برای ابراز واکنش به موضوع الحاق کرانه باختری، «چراغ سبز» نشان داده است.

صالح العروری، یکی از رهبران حماس، دوشنبه گفت: «مقاومت با همه اشکال آن به الحاق واکنش گسترده نشان خواهد داد». وی بر لزوم «واکنش هماهنگ تمامی گروه‌های فلسطینی» تاکید کرد.

حکومت خودگردانی نیز بار دیگر به اسرائیل هشدار داده که با عملی شدن الحاق، آرامش جاری به زودی از بین خواهد رفت.

صائب عریقات، دبیر اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین، دوشنبه هشدار داد که اسرائیل مسئول کامل عواقب سخت این «اقدام غیرقانونی» خواهد بود.

آقای عریقات که سال‌ها مسئول ارشد مذاکرات صلح ناکام با اسرائیل بوده، افزود که تنش و خشونتی شدید درخواهد گرفت که اسرائیل «مقصر» آن است.

اما به گزارش رویترز، دولت اسرائیل در اوج تکمیل مقدمات برای الحاق است و از جمله ساخت یک بزرگراه کمربندی که یهودی‌نشین‌ها را مستقیما به بیت‌المقدس/اورشلیم متصل کند، در حال پیشرفت است. اسرائیل این بزرگراه را کمربندی «آمریکا» نامیده است.

مناطق موسوم به «ج» که نخست وزیر اسرائیل خواهان آغاز الحاق نیمی از آن در هفته‌های آینده شده، بر اساس پیمان‌های اسرائیل و سازمان آزادی‌بخش فلسطین بخش‌هایی از کرانه باختری است که اختیارات اداری آن نیز افزون بر کنترل امنیتی، در دست اسرائیل است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *