تهدید ظریف به «برخورد مناسب» در صورت استفاده آژانس از «روش‌های غیرمنطقی»

0

محمدجواد ظریف در کنار سرگی لاوروف در مسکو

وزیر امور خارجه ایران روز سه‌شنبه، ۲۷ خرداد، در نشست مطبوعاتی مشترک با همتای روس خود در مسکو هشدار داد که ایران «اجازه نخواهد داد» که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به «ابزاری برای نابود کردن برجام توسط آمریکا»‌ تبدیل شود.

آژانس روز دوشنبه با انتقاد از ایران اعلام کرد جمهوری اسلامی بیش از چهار ماه است که اجازه بازرسی از دو سایت مشکوک به ذخیره اورانیوم یا فعالیت‌های هسته‌ای دیگر را نمی‌دهد و بیش از یک سال است که از مذاکره جدی طفره می‌رود.

همزمان خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد کشورهای اروپایی پیش‌نویس قطعنامه توبیخی علیه ایران را به شورای حکام آژانس ارائه کرده‌اند و آمریکا نیز گفته است جهان باید برای جلوگیری از «بی‌اعتنایی آشکار» حکومت ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متحد شود.

محمدجواد ظریف روز سه‌شنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با سرگئی لاوروف همتای روس خود در مسکو گفت: «دولت ترامپ کارش خروج از پیمان‌ها و نهادهای بین‌المللی است و ما اجازه نخواهیم داد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابزار دست دولت ترامپ برای نابودی برجام شود.»

به گزارش خبرگزاری رسمی ایرنا،‌ وی مدعی شد جمهوری اسلامی ایران همواره با شفافیت کامل با آژانس رفتار کرده و «۱۵ گزارش آژانس نشان داده است که ایران همه تعهدات خود را انجام داده است».

وی درباره درخواست آژانس درباره بازرسی از دو مرکز مظنون به فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده ایران گفت: «اجازه نخواهیم داد ایران موضوع بررسی‌هایی شود که اسناد آن ادعاهای جاسوسی است.»

وی گفت: اگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بخواهد از روش‌های غیرمنطقی استفاده کند برخورد مناسبی خواهیم داشت.

دو سایت‌ یاد شده، بنابر گزارش رویترز، محل‌هایی هستند که در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ احتمالا با انگیزه از بین بردن رد اورانیوم تخریب شده‌اند.

در گزارش‌ها گفته شده یکی از این دو محل احتمالا منطقه تورقوزآباد در جنوب تهران است، مکانی که نخستین بار بنیامین نتانیاهو، نخست‌ وزیر اسرائیل، آن را در صدر اخبار بین‌المللی قرار داد.

احتمالا مقصود وزیر خارجه جمهوری اسلامی از «ادعاهای جاسوسی» همین ورود نخست وزیر اسرائیل به این مسئله است.

مقام‌های جمهوری اسلامی سخنان نخست‌وزیر اسرائیل را رد کرده و حتی آن را به تمسخر گرفتند. اما آژانس بعدها اعلام کرد در این محل آثار اورانیوم غنی‌شده یافته است و ایران تاکنون توضیح نداده منشاء این اورانیوم چه بوده است.

ظریف گفت حرکت «بسیار خطرناک» آمریکا درباره برجام چه در آژانس و چه شورای امنیت سازمان ملل موضوع «بسیار نگران‌کننده‌ای» است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *