ضرب و جرح استاد دانشگاه استرالیایی زندانی در ایران به خاطر تشکیل یک گروه سرود اعتراضی

0

یک استاد دانشگاه استرالیایی زندانی در ایران پس از تشکیل یک گروه سرود اعتراضی در زندان، مورد ضرب و جرح ماموران زندان قرار گرفته است.

روزنامه تایمز روز چهارشنبه ۲۸ خرداد در تازه‌ترین گزارش خود در رابطه با وضعیت «کایلی مور گیلبرت»،‌ شهروند استرالیایی زندانی در ایران، اعلام کرد که مقامات زندان اوین پس از آن که متوجه شدند این استاد دانشگاه استرالیایی یک گروه سرود اعتراضی در زندان تشکیل داده است، پس از دادن مواد مخدر او را مسموم کرده و مورد ضرب و جرح قرار داده‌اند.

بنا بر این گزارش، کایلی مور گیلبرت، که در میان زندانیان زندان اوین به چهره مقاومت زندانیان در زندان مخوف اوین شناخته شده است، توسط نگهبانانی که مصمم به «مطیع نگه داشتن» او بودند، مورد حمله قرار گرفته است.

یک منبع نزدیک به خانواده این استاد دانشگاه استرالیایی به روزنامه تایمز گفت که او به خاطر روش‌های ابتکاری خود در زمینه مقاومت، در میان زندانیان از احترام فراوانی برخوردار است. با این حال گفته می‌شود که نگهبانان زندان اوین کایلی مور گیلبرت را مورد بدرفتاری جسمی شدید قرار داده‌اند و احتمالا به دستور رئیس آن زندان و به منظور «مطیع کردن» او، به او موادمخدر داده شده است.

در این گزارش به نقل از منبع مطلع دیگری اعلام شده است که، پس از این ضرب و شتم روی بدن کایلی مور گیلبرت کبودی‌های شدیدی دیده شده و به دلیل به وجود آمدن جراحاتی در دست و بازویش تحت مداوا قرار گرفته است. این فرد مطلع همچنین وضعیت این استاد دانشگاه را ضعیف و در حالت بی هوشی عنوان کرده است.

 به گزارش روزنامه تایمز تصور می‌شود استفاده از مواد مخدر در سیستم زندان‌های ایران برای کنترل رفتار زندانیان امری عادی است. همچنین غذای بیشتر زندانیان در ایران عمدتا نان و برنج است و به میوه و سبزیجات تازه دسترسی ندارند.

خانم دکتر کایلی مور گیلبرت که همزمان شهروند استرالیا و بریتانیا است، استاد دانشگاه ملبورن و کارشناس امور خاورمیانه با تمرکز بر کشورهای حوزه خلیج فارس است. وی پاییز سال ۱۳۹۷ به اتهامات «امنیتی و جاسوسی» در ایران بازداشت شده است.

پیش از این صدای آمریکا در گزارشی اعلام کرده بود که خانواده خانم گیلبرت در بیانیه‌ای که وزارت خارجه استرالیا شهریور ماه سال گذشته منتشر کرده، معتقدند مجاری دیپلماتیک بهترین راه برای تضمین آزادی او است.

در حال حاضر به غیر از این استاد دانشگاه استرالیایی زندانی در ایران شماری از شهروندان ایرانی-آمریکایی از جمله سیامک و باقر نمازی و مراد طاهباز و شهروندان دیگر کشورها از جمله کامران قادری، انوشه آشوری در ایران به زندان افتاده‌اند.

تحلیلگران غربی بارها گفته‌اند که جمهوری اسلامی از افراد دو تابعیتی به عنوان گروگان استفاده می‌کند تا از دولت‌های غربی پول و امتیاز بگیرد. وزارت خارجه ایالات متحده بارها بازداشت بی‌دلیل و خودسرانه شهروندان آمریکا و کشورهای دیگر، از جمله ایرانیان دوتابعیتی، توسط رژیم جمهوری اسلامی را محکوم کرده و خواستار آزادی بلافاصله و بی قید و شرط آنها شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *