مریم شجاعی برای اعتراض به ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه، جایزه امسال «استوارت اسکات» را می‌گیرد

0

Iranian women cheer during a soccer match between their national team and Cambodia in the 2022 World Cup qualifier at the Azadi (Freedom) Stadium in Tehran, Iran, Thursday, Oct. 10, 2019. Iranian women were freely allowed into the stadium for the first time in decades. The decision follows the death of a young woman who set herself on fire after hearing she could face prison time for sneaking into an Iranian soccer match disguised as a man. (AP Photo/Vahid Salemi)

جایزه ورزشی «الهام‌بخشی استوارت اسکات» امسال به مریم شجاعی، از پیشگامان کارزار لغو ممنوعیت ورود زنان ایرانی به ورزشگاه‌های فوتبال، اهدا می‌شود.

به گزارش سایت ورزشی «ای اس پی ان» این جایزه یکی از جوایز انسان‌دوستانه ای است که در جریان مراسم سالانه «برترین‌های ورزش» یا «ای‌اس‌پی‌وای» (به انگلیسی: ESPY) به چهره‌های موفق و یا شخصیت‌های تأثیرگذار جهان ورزش اهدا می‌شود. 

در گزارش «ای‌اس‌پی‌ان» آمده است که مریم شجاعی، شهروند ایرانی کانادایی که خواهر مسعود شجاعی کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران است، ابتدا به صورت ناشناس در این کارزار فعال بود؛ ولی پس از مدتی آشکارا به ممنوعیت ورود زنان ایرانی به ورزشگاه‌های فوتبال اعتراض کرد.

مدت کوتاهی پس از انقلاب سال ۱۳۵۷، ورود زنان به استادیوم‌های فوتبال و بیشتر رشته‌های ورزشی دیگر ممنوع شد و آنها حق تماشای مسابقات مردان را ندارند.

البته در چند مورد خاص، و تحت فشار بین‌المللی به تعداد محدودی از زنان اجازه ورود به ورزشگاه‌ها داده شده است که البته اکثر آنها توسط مقامات ایرانی و به صورت گزینشی انتخاب شدند.

مریم شجاعی در جام جهانی فوتبال زنان در کانادا در سال ۲۰۱۵ و جام جهانی فوتبال مردان در روسیه در سال ۲۰۱۸ در ورزشگاه‌های مختلفی حاضر شد و علی رغم چالش های بسیار، با در دست داشتن بنرهایی، به ممنوعیت ورود زنان ایرانی به استادیوم های فوتبال اعتراض کرد.

او نقش مهمی در شکلگیری هشتگ اعتراضی «Noban۴women» در سال ۲۰۱۸ داشت ‌و در تماس‌های مکرر خود با فیفا به وجود تبعیض های جنسیتی در ایران که برخلاف قوانین این رشته ورزشی است، اعتراض کرد.

تلاش‌های این کارزار باعث شد که فیفا هیأت ویژه‌ای را برای بررسی این موضوع به ایران بفرستد و برای نخستین بار در اکتبر ۲۰۱۹ حدود ۴۵۰۰ زن ایرانی توانستند با خرید بلیت، مسابقه تیم ملی ایران و کامبوج را در استادیوم آزادی تهران تماشا کنند.

جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا، نیز به مقامات ایرانی هشدار داده است که در صورت عدم لغو ممنوعیت ورود زنان ایرانی به ورزشگاه‌ها، که نقض صریح قوانین فیفا است، مجازات‌های سختی در انتظار فوتبال ایران خواهد بود.

استوارت اسکات، یکی از مجریان شبکه ورزشی «ای اس پی ان»، بود که پس از مبارزه ای طولانی با سرطان در سال ۲۰۱۵ و در ۴۹ سالگی درگذشت.

جایزه الهام بخشی ورزشی، هر سال به یاد این چهره محبوب تلویزیونی به ورزشکاران یا افراد مرتبط با دنیای ورزش اهدا می شود و اهمیت زیادی دارد.

مراسم امسال اهدای جوایز «برترین های ورزش» به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی برگزار می شود. این برنامه یکشنبه ۲۱ ژوئن ساعت ۹ شب به وقت شرق آمریکا از شبکه تلویزیونی «ای اس پی ان» پخش می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *